Hírek : Benedek ppa zenete a betegek XX. vilgnapjra |
Benedek ppa zenete a betegek XX. vilgnapjra
Fausztinum/MKPK Sajtszolglat/Magyar Kurr 2012.02.11. 20:01
A Szentatya a Lourdes-i Szzanya napjn, februr 11-n hagyomnyosan zenetet intz a betegekhez. XVI. Benedek ppnak a betegek vilgnapja alkalmbl megfogalmazott gondolatait az albbiakban kzljk.

Kedves Testvrek!
A betegek vilgnapja alkalmbl, amelyet februr 11-n, a Lourdes-i Szz Mria emlknapjn tartunk, szeretnk jbl lelki kzelsgemrl biztostani minden beteget, akik valamilyen intzmnyben vagy csaldjuk krben vannak, s szeretnm kifejezni mindannyiuknak az egsz egyhz irntuk val szeretett s gondoskodst. Minden emberi let, klnsen a gyenge s a beteg let nagylelk s szeretetteljes elfogadsa, a keresztny ember evangliumi tansgttelnek fontos rsze, Krisztus pldjra, aki lehajolt a testileg s lelkileg szenved emberhez, hogy meggygytsa.
1. Legkzelebb jvre, 2013. februr 11-n Nmetorszgban ljk meg nneplyesen a betegek vilgnapjt, amelynek tmja az irgalmas szamaritnus jelkpes, evangliumi alakja lesz (v. Lk 10,29-37). Erre kszlve idn a „gygyuls szentsgeire” szeretnm helyezni a hangslyt, azaz a bnbnat s a kiengesztelds szentsgre valamint a betegek kenetre, amelyeknek termszetes kiteljesedse a szentldozsban valsul meg.
Jzus tallkozsa a tz leprssal, amelyet Lukcs evangliuma beszl el (v. Lk 17, 11-19), s klnsen az r egyikkhz szl szavai: „llj fel s menj! A hited meggygytott” (v. 19), segtenek tudatra bredni, milyen fontos a hit azoknak, akikre valamilyen szenveds vagy betegsg nehezedik, s az rhoz kzelednek. A vele val tallkozsban valsgosan megtapasztalhatjk, hogy aki hisz, az soha nincs egyedl! Isten ugyanis, az Fiban nem hagy magunkra bnatunkban s szenvedsnkben, hanem mellettnk van, segt hordozni azokat, s szeretne lelknk legmlyn gygytani bennnket (v. Mk 2,1-12).
Annak a leprsnak a hite, aki mikor szrevette, hogy meggygyult, csodlkozva s rmmel telve, egyedliknt, a tbbiektl eltren rgtn visszamegy Jzushoz, hogy kifejezze hljt; megsejteti, hogy a visszanyert egszsg valami sokkal rtkesebbnek a jele, mint az egyszer, testi gygyuls. Az dvssg jele, amelyet Isten Krisztuson keresztl ajndkoz neknk, s ez Jzus szavaiban fejezdik ki: hited meggygytott tged.1 Aki sajt szenvedsben s betegsgben Isten segtsgt kri, az biztos abban, hogy az szeretete nem hagyja el soha, s hogy az egyhz szeretete, amely Isten dvzt mvnek folytatsa az idben, sosem hagy albb. A testi gygyuls – amely az dvssg mlyebb valsgnak a kifejezdse – megmutatja, hogy az ember, testi-lelki egysgben, milyen fontos az r szmra. Minden szentsg Isten kzelsgt fejezi ki s valstja meg, aki teljesen ingyenesen „anyagi valsgokon keresztl rint meg minket…, amelyeket sajt szolglatba llt, s eszkzz tesz ahhoz, hogy tallkozzunk vele” (Homlia, Olajszentelsi szentmise, 2010. prilis 1.). „A teremts s a megvlts kztti egysg lthatv vlik. A szentsgek hitnk testi vonatkozsnak kifejezdsei, mely tfogja az egsz embert, testet s lelket” (Homlia, Olajszentelsi szentmise, 2011. prilis 21.).
Az Egyhz f feladata nyilvnvalan Isten orszgnak hirdetse, «de ennek a hirdetsnek egy gygytsi folyamatnak kell lennie: „…meggygytani a megtrt szveket” (Iz 61,1)» (uo.), Jzus megbzsa alapjn, amelyet tantvnyainak adott (v. Lk 9,1-2; Mt 10,1.5-14; Mk 6,7-13). A testi egszsg s a lelki sebekbl val megjuls egymstl val elvlaszthatatlansga segt, hogy jobban megrtsk a «gygyuls szentsgeit».
2. A bnbnat szentsge gyakran llt az egyhz psztorai figyelmnek kzppontjban ppen azrt, mert nagyon fontos szerepe van a keresztny let tjn: „A bnbnat szentsgnek minden ereje abban ll, hogy visszallt minket Isten kegyelmbe, s benssges bartsgban sszekapcsol vele” (A Katolikus Egyhz Katekizmusa, 1468). Jzus meghirdette a megbocstst s a kiengeszteldst, amelyet az Egyhz folytat s az egsz emberisget szntelenl meghvja a megtrsre s, hogy higgyen az evangliumban. Magv teszi Pl apostol felhvst: „Teht Krisztus kvetsgben jrunk, maga az Isten int benneteket ltalunk. Krisztus nevben krnk: engeszteldjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20). Jzus az letvel hirdeti s jelenvalv teszi az Atya irgalmt. nem azrt jtt, hogy eltljen, hanem hogy megbocssson s dvztsen, hogy remnyt adjon a szenveds s a bn legnagyobb sttsgben is, s hogy rk letet ajndkozzon. gy a bnbnat szentsgben, a „gyns orvossgban”, a bn megtapasztalsa nem fajul elkeseredettsgg, hanem tallkozik a Szeretettel, amely megbocst s talakt (v. II. Jnos Pl ppa: Reconciliatio et Poenitentia szindus utni apostoli buzdts, 31).
„A vgtelenl irgalmas Isten” (Ef 2,4), mint az evangliumi pldabeszdben szerepl atya (v. Lk 15,11-32), egyik gyermeke eltt sem zrja be szvt, hanem vrja, keresi ket, utnuk megy rtk oda, ahol a kzssg elutastsa elszigeteltsgbe s megosztottsgba brtnzi ket, asztala kr hvja valamennyiket a megbocsjts s a kiengesztelds rmnnepben. A szenveds ideje, amikor ksrtsnk lehetne, hogy elbtortalanodjunk s elkeseredjnk, kegyelmi idv alakulhat, s ahogy a pldabeszdben a tkozl fi tette, magunkba szllhatunk, hogy tgondoljuk letnket, elismerjk hibinkat s buksainkat; vgyat rezhetnk az Atya lelse irnt s visszatrhetnk az ton az Hza fel. nagy szeretetben mindig s minden krlmnyek kztt virraszt letnk fltt s vr minket, hogy minden hozz visszatr gyermeknek felknlja a teljes kiengesztelds s az rm ajndkt.
3. Az evangliumokat olvasva vilgosan ltszik, hogy Jzus mindig klnleges figyelmet fordtott a betegekre. Nemcsak elkldte tantvnyait, hogy gygytsk sebeiket (v. Mt 10,8; Lk 9,2; 10,9), hanem alaptott szmukra egy kln szentsget is: a betegek kenett. Jakab levele tanstja, hogy ez a szentsgi cselekmny mr az els keresztny kzssgben jelen volt (v. Jak 5,14-16): a betegek kenetvel, melyet a papok imdsga ksr, az egsz egyhz a szenved s megdicslt rra bzza a betegeket, hogy enyhtse fjdalmukat s dvztse ket, st buzdtja ket, hogy lelkileg egyesljenek Krisztus szenvedsvel s hallval, hogy ezltal Isten npnek javt szolgljk.
Ez a szentsg arra indt, hogy az Olajfk hegynek ketts misztriumt szemlljk, ahol Jzus drmai mdon szembeslt az Atya ltal mutatott ttal, a szenvedsnek, a tkletes szeretetnek az tjval, s elfogadta azt. A prbattelnek abban az rjban kzvett, „magban hordozza, magra veszi a vilg fjdalmt s szenvedst, Istenhez szl kiltss formlva azt, Isten szeme el s az kezbe helyezi, azaz valsgosan a Megvlts mvbe” (Lectio divina, Tallkoz a rmai klrussal, 2010. februr 18.). De „az Olajfk hegye az a hely is, ahonnan felment az Atyhoz, teht a Megvlts helye. Az Olajfk hegynek ketts misztriuma mindig „aktv” az egyhz szentsgi olajban…, Isten szeretetnek jelben, amely megrint minket” (Homlia, Olajszentelsi szentmise, 2010. prilis 1.). A betegek kenetben az olaj szentsgi anyagt kapjuk meg, gymond „Isten orvossgt…, amely most biztoss tesz minket az jsgban, megerst s megvigasztal, ugyanakkor a betegsgen tl a vgleges gygyuls, a feltmads fel irnytja figyelmnket (v. Jak 5,14)” (uo.).
Ez a szentsg ma nagyobb figyelmet rdemel, mind a teolgia tern, mind pedig a betegek fel irnyul lelkipsztori tevkenysgben. Figyelembe vve a liturgikus imdsg szvegeit, amelyeket a betegsghez ktd klnbz lethelyzetekben s nem csak a fldi let vgn alkalmazunk (v. A Katolikus Egyhz Katekizmusa, 1514.), a betegek kenett nem tarthatjuk „kisebb szentsgnek”, mint a tbbit. A lelkipsztori trds s figyelem a betegek irnt, mg egyrszrl Isten gyngdsgnek jele a szenved ember irnt, msrszrl lelki hasznot hoz a papok s az egsz keresztny kzssg szmra is, annak tudatban, hogy amit a legkisebbnek tesznk, azt magnak Jzusnak tesszk (v. Mt 25,40).
4. A „gygyuls szentsgeivel” kapcsolatban Szent goston megllaptja: „Isten meggygytja minden betegsgedet. Ne flj teht: minden betegsgedbl meggygyt… Neked csak hagynod kell, hogy gygythasson tged s nem szabad visszautastanod kezt” (Zsoltrok magyarzata, 102. zsoltr, 5: PL 36, 1319-1320). Isten kegyelmnek rtkes eszkzei ezek, amelyek segtik a beteget, hogy egyre inkbb azonosuljon Krisztus hallnak s feltmadsnak misztriumval. E kt szentsggel egytt szeretnm hangslyozni az Eucharisztia fontossgt. Ha betegsg idejn magunkhoz vesszk, egyedlll mdon segt, hogy vgbemenjen bennnk ez az talakuls. Aki Jzus testbl s vrbl tpllkozik, azt egyesti azzal a felajnlssal, amelyben nmagt adta oda az Atynak mindannyiunk dvssgrt. Az egyhz egsz kzssge, klnskppen a plbniakzssgek figyeljenek arra, hogy biztostsk a rendszeres szentldozs lehetsgt azoknak, akik egszsgi llapotuk vagy letkoruk miatt nem juthatnak el a liturgikra. Ily mdon ezek a testvrek megkapjk a lehetsget, hogy megerstsk kapcsolatukat a megfesztett s feltmadt Krisztussal azltal, hogy irnta val szeretetbl felajnlott letkkel rszt vesznek az egyhz kldetsben. Ebbl a szempontbl fontos, hogy a papok, amikor a krhzakban, gondoz intzetekben vagy a betegek otthonaiban vgzik rzkeny lelkletet ignyl tevkenysgket, a „betegek szolglinak” rezzk magukat, akik „jelei s eszkzei Krisztus egyttrz szeretetnek, amelynek minden szenved emberhez el kell jutnia” (v. Ppai zenet a betegek XVIII. vilgnapjra, 2009. november 22.)
A Krisztus hsvti misztriumhoz val hasonuls – amely a lelki ldozson keresztl is megvalsul – egszen rendkvli jelentsget nyer, amikor az Eucharisztit szent travalknt szolgltatjk ki s veszik magukhoz. Az letnek abban a pillanatban mg ersebben visszhangzanak az r szavai: „aki eszi az n testemet, s issza az n vremet, annak rk lete van, s feltmasztom az utols napon” (Jn 6,54). Az Eucharisztia ugyanis, klnsen szent travalknt – Antichiai Szent Ignc meghatrozsa szerint – „a halhatatlansg gygyszere, a hall ellenszere” (Efezusiaknak rt levl, 20: PG 5, 661). Az tmenet szentsge a hallbl az letbe, ebbl a vilgbl az Atyhoz, aki mindannyiunkat vr a mennyei Jeruzslemben.
5. A betegek XX. vilgnapjra szl zenet tmja, „llj fel s menj! A hited meggygytott”, elretekint a Hit vre is, amely 2012. oktber 11-n veszi kezdett, megfelel s rtkes alkalomknt arra, hogy jra felfedezzk a hit erejt s szpsgt, elmlytsk tartalmt s tansgot tegynk rla mindennapi letnkben (v. Porta fidei apostoli levl, 2011. oktber 11.). Btortani szeretnm a betegeket s szenvedket, hogy mindig biztos tmaszt talljanak a hitben, amelyet Isten igjnek hallgatsa, a szemlyes imdsg s a szentsgek tpllnak. A lelkipsztorokat pedig arra hvom, hogy legyenek egyre kszsgesebbek a szentsgek betegeknek val kiszolgltatsra. A rjuk bzott nyj vezetiknt, a J Psztor pldjra, a papok legyenek rmmel teltek, szolglatkszek a gyengk, az egyszerek, a bnsk irnt, s a remny megnyugtat szavaival Isten vgtelen irgalmt tanstsk szmukra (v. Szt. goston, 95. levl, 1 PL 33, 351-352.).
Ismt kifejezem szemlyes ksznetemet s az egyhz ksznett az egszsggyben dolgozknak s azoknak a csaldoknak, akik rokonaikban az r Jzus szenved arct ltjk, hiszen szakmai hozzrtsben vagy csndes szolglatban, gyakran Krisztus nevt nem is emltve, konkrtan rla tanskodnak ( v. Homlia, Olajszentelsi szentmise, 2011. prilis 21.).
Mrira, az Irgalom Anyjra s Betegek Gygytjra emeljk bizalommal tekintetnket s t szltjuk imdsgunkkal. Az anyai egyttrz szenvedse, amelyet a kereszten haldokl Fia mellett lt t, ksrje s tartsa meg a hitet minden beteg s szenved emberben a testi s lelki sebekbl val gygyuls tjn.
Mindenkit biztostok arrl, hogy megemlkezem rluk imimban, s mindenkire rendkvli apostoli ldsomat adom.
XVI. Benedek ppa
1 Az olasz nyelvben az dvssget s a gygyulst kifejez sz ugyanabbl a tbl szrmazik (salvezza, salvato)
|