Narnia s Harry Potter – egy sszehasonlts
“Harry Potter” s “Narnia” – mintha mindkett ugyanolyan szp gyerekmese lenne, a klnbsg azonban risi: mikzben “Narnia” szp s j gondolatokat vlt ki az olvasban a “Harry Potter”-ben a stt rzsek vannak tlslyban. A kvetkezkben errl a kt hres mrl rok egy rvid sszehasonltst.
Harry Potter izgalmas trtnete egy rva gyerekrl szl, akinek szleit stt, titokzatos s gonosz erk meggyilkoljk. A fit nevelszlei szekrnybe zrva tartjk. Ebben a megalzott, tehetetlen gyerekben azonban egy varzsl rejtezik, aki majd ha megtanulja a varzsls merstersgt, az egsz igazsgtalansgot s gonoszsgot megsemmistheti. Szinte mindenki ellen kell harcolnia: a nem-varzsl emberek, a muglik ellen s a httrben rejtzkd gyilkos gonoszsg hatalma ellen. Klnsen itt ltszik, hogy a modern vilgban letagadott stn akarva-akaratlan visszatr az emberisg tudatba. jra megfogalmazzk a gonosztl val flelmet s a gonosz mint ltez elem elismerst nyer.
A msik trtnetnek ngy gyerek – Peter, Susan, Edmund s Lucy – a fhse. Egy szekrny hts faln keresztl vletlenl megtalljk Narnit. Ezt az orszgot, ahol rks tl uralkodik, a Fehr Boszorkny kertette hatalmba. Van azonban egy rgi jvendls, amely szerint, ha majd ngy ember l Narnia trnusain, meg fog sznni a boszorkny uralma. Amikor Jdis, a Fehr Boszorkny, megltja Edmundot, rgtn erre gondol, s ezrt igretekkel elcsbtja a fit s rveszi, hogy rulja el testvreit. Edmund elrulja Aslant, az oroszlnt – aki Narnia tulajdonkppeni ura s teremtje - s sajt testvreit, de megbnja tettt. Narniban van egy trvny, mely szerint minden rult Jdisnak kell kiszolgltatni. Ezrt Jdis kveteli, hogy meglhesse Edmundot. Az oroszln tudja, hogy ha egy rtatlan, tiszta llek az lett adja az rul helyett, akkor mg a hall is visszavonult fj. Ezrt nmagt ajnlja fl ldozatknt. Aslnt meglik, de feltmad, majd csatlakozik a hadsereghez, amely mr Pter vezetsvel csatt vv Jdis erivel. A csatt Aslan segtsgvel megnyerik. Mind a ngy gyerek kirly illetve kirlyn lesz. Amikor egyszer vadsznak az erdben, jra arra a helyre jutnak, ahol egykor Narnit felfedeztk, s a szekrnyen t visszakerlnek vilgunkba. Itt mg egy msodperc sem telt el azta, hogy Narniba mentek s a csodlatos trtnetet tltk; ezzel is mutatja a szerz, hogy a termszetfltti vilgban a mi idfogalmunk nem rvnyes.
“Harry Potter” vilga
Meg kell llaptani, hogy J.K. Rowling “Harry Potter” cm knyve nem egy modern mese. A hagyomnyos rtelemben vett mesben a varzslk s a boszorknyok gonosz figurk, mg a hs mindig az ernyek ltal gyzi le a rosszat. A “Harry Potter”-ban azonban nincs senki, aki valjban a jt akarja s azt hsggel, nfelldozssal, szeretettel kvnja elrni.
A knyv lealacsonytja az embereket, a boszorknyok s a varzslk vilgt dicsti. Harry nevelszleit mindig sznalomra mltknt brzolja. A nevelszlk nem akarjk, hogy Harry a varzsliskolba jrjon, de mgikus eszkzkkel megflemltik ket, s ezrt vgl is elengedik t. Harry csak azrt megy a varzsliskolba, hogy egyszer bosszt tudjon llni az t gonosz mdon kezel nevelszlkn. Amikor Harry varzskellkeket megy vsrolni, ezt azrt teszi, hogy ezekkel majd el tudja varzsolni nevelszleinek gyerekt.
Amikor eljut a “Boszorkny- s Varzslkpz Szakiskolba”, kibontakoznak rkltt okkult kpessgei. Mit tanulnak a varzslkpzsk? A ”varzslst, bjitalksztst, tokkivdst, gyom- s gygynvnyismeretet, tvltoztatst s eltntetst, sblvnny vltoztatst, varzsplck s tok hasznlatt”. Minden tanrnak klns bizarr megjelense, brzata, szeme van. Ez az iskola, Hogwart, egy olyan hely, ahol csak gonoszsg s erszak ltezik, vrldozatok, undor, s megszllottsg. Az lland fenyegetettsg feszlt lgkre veszi krl a varzsiskola dikjait, ami az olvast is hatsa al vonja.
Az okkultistk elszeretettel beszlnek “fehr s fekete mgirl”, a keresztnysgben pedig vilgos, hogy minden mgia istenellenes s mindkett a bukott angyalok segtsgvel mkdik. A Szentrs tbb helyen is tiltja az okkultizmust, pl. Mtrv 18,9-13 (“mindezt ugyanis utlja az r,“… Mtrv 18,12); Kir.22,17, Mtrv 32,17; Iz 3,1-3. A Katolikus Egyhz Katekizmusa a 2116-17. pontjban szl ellene.
Harry nem a gonosz ellen harcol. A ltszlagos harc a j s a rossz kztt, valjban a rosszon bell zajlik. Az olvas egyre inkbb belemerl a gonosz izgalmasan brzolt vilgba s a rosszat fokozatosan egyre rokonszenvesebbnek s vonzbbnak tallja. Az V. ktetben Harry Potter maga is megszllott lesz, mg pedig Voldemort (nevnek jelentse: aki a hallt akarja) veszi t birtokba, ami szemlyisgnek teljes megsemmistshez vezet. Harry nem tud a gonosz ellen harcolni, mert maga nem j, a rossztl megszllott s a gonosz eszkzeit hasznlja a harcokban a rossz ellen. Egy igazi harchoz jnak kell lenni, s nem szabad a msik fl eszkzeit hasznlnia, mert klnben maga is rossz lesz.
A mbl hinyzik a pozitv transcendens tvlat; ami termszetfltti, az mind dmoni, az isteni szimblumok perverz mdon t vannak alaktva. Voldemortnak vrt kell innia, elszr egy egyszarv vrt. Az egyszarv egy rgi krisztusszimblum. Ksbb Voldemort Harry vrt issza s ezltal Harry teljesen az v lesz. Ez Krisztus ldozatt teljesen megfordtja. Az rdg emberi vrt iszik, hogy “megszerezze” magnak az embereket. Krisztus azrt ontotta ki vrt, hogy megmentse az embereket. “Harry Potter” tele van ilyen megfordtott, gnyold szimblumokkal s olyanokkal, amelyeket mindenki flismer mint a gonosz si jelkpeit: a kgy, a srkny, a zld villmok, a fekete s a mregzld szn – majdnem minden szimblumot meg lehet tallni Jnos Jelensek Knyvben.
“Harry Potter” lerombolja a mgival szembeni gtlskszbt az olvasban s gy az egsz trsadalomban, amelybe gy jra olyan erk hatolnak be, amelyeket a keresztnysg megjelenskor legyztt. Ratzinger bboros 2003-ban a kvetkezket rta Gabriele Kubynak, a “Harry Potter – j vagy rossz” cm knyv rjnak: “rvendetes, hogy ‘Harry Potter’-ral kapcsolatos felvilgost knyvet rt, hiszen ezek a kifinomult csbtsok, amelyek szrevtlenl s pp ezrt mlyen hatnak, a keresztnysget a llekben leromboljk, mieltt az egyltaln nvekedni tudott volna.”
A mben egyetlen szval sem lesz megemltve, hogy egy tlagember is lehet j, vagy rtkes. Vgl az az sszkp kerekedik ki, hogy a “muglik” (emberek) s a “fekete mgusok” egyformk s megvetendk.
Pszicholgiailag nagyon megterhel a mvet that fenyegetettsg lgkre, de a klnbz stnista praktikk flelmetes lersa is (pl. vrrel, csontokkal tlttt varzsedny, amelyben Lord Voldemort j letre szletik).
A j s rossz kztti megklnbztetse nem lehetsges, mert a mben sem a keresztny rtkrend kategrii nincsenek jelen, sem az alapvet emberi erklcsi normk nem rvnyeslnek. Egyrtelmen rossz szemlyek szimpatikus rzelmi kntsben jelennek meg (emocionlis manipulci).
Az olvas szmra a mgia jtkos mdon lesz bemutatva, ami utnzsra serkent; a fantzit egy gonosz vilg kpei tltik ki. Ezt a vilgot azonban a szerz nem mint egy elvetendt, hanem mint egy elrendt, kvetendt mutatja be. s a hatsa rezhet is. A m egsze ellenkezik a keresztny vilgkppel, amely kzpontjban a szeret Isten ll.
A IV. ktetben hatkony tkokra tantjk a varzsliskola dikjait. Miutn ez a ktet megjelent, egyes nyugati iskolkban a gyerekek elkezdtk egymst “mondkkkal megtkozni”. Egy knyvtros meslte 2001. janurjban: “Belp: - Mgival foglalkoz knyvet krek… Knyvtros: - Ott vannak a polcon. De mirt szksges? – Bossszt akarok llni azon, aki a brtnbe juttatott, egy ujjal sem nylok hozz…”
“Narnia” vilga
Egy homlokegyenest ms vilgkpet sugroz C.S. Lewis Narnia-trtnete.
A “Narni”-ban pontosan el van vlasztva a j s a rossz, s ezltal ennek a kettnek az eszkzei: A jk csak a “j dolgokkal”, az erny erejvel harcolnak, a rosszak fegyverei a varzsls s az tok. A ngy gyerek nem bosszbl harcol a gonosz, a Fehr Boszorkny ellen, hanem azrt, hogy a jt felszabadtsk a gonoszsg hatalma all. Ezrt ez a m a mgival szembeni “vdettsget” is ersti.
A “Narnia” szerzje nem dicsti egyik felet sem; sem az embereket, sem a boszorknyt s szvetsgeseit. Az embereket gy rja le, ahogy igazn lnek – a hibikkal s minden jval egytt. Klnsen emberi Edmund alakja. Amikor a Fehr Boszorknnyal tallkozott, az egy csodlatos itallal knlta meg, amitl Edmund sohasem tapasztalt kellemes zt rzett, valami jles zamatot, amely tjrta a feje bbjtl a bokjig. Utna Edmund kvnhatott magnak egy csodatortt is, amit a kirlyn azonnal a hba varzsolt. Edmund sohasem evett azeltt ilyen puha, zletes, finom tortt. A csodatortt a kirlyn elvarzsolta. Aki egyszer is megkstolja, az mindig tbbet s tbbet kvn belle. A tortbl komoly ksrts vlik: a kirlyn Edmundnak azt igri, hogy elnyerhetii az arany hercegi koront, s ksbb Narnia kirlya lehet. Palotjban tbb szoba is tele lesz csodatortval. Most nem kaphat tbbet, majd csak akkor, ha elhozza a testvreit a palotba. De mindezt nem rulhatja el nekik, ez a kettjk titka kell, hogy maradjon. Ezzel Edmundot a torta s a kirlysg igretvel maghoz kttte, s rvezette a hazugsgra. Testvrei eltt nem beszlhetett titkrl. k elszr csak azt vettk szre, hogy Edmund szrnyen nzett ki. nmaga is betegnek rezte magt a Fehr Boszorknnyal val tallkozsa ta, de ezt nem rulta el. Ksbb a kirlynhz szkik s rulv vlik, majd sok megrz lmny utn rdbben, hogy becsaptk s tvedett. Megtanulja, hogy sajnljon valakit, amikor a boszorkny a mkusokat kv vltoztatja, s maga is csak az utols pillanatban menekl meg a halltl: Fhoz ktzve lestettk mellette a kst, amivel ki akartk vgezni. Aslan felment serege szabadtotta ki. Miutn Aslnnal ngyszemkzt beszlt – ami rkre emlkezetes maradt neki – testvreitl boldogan krt bocsnatot, akik szvbl megbocstanak neki. Ekkor szabadul meg igazn a tortaevssel kezddtt rabsgtl, s itt is jl ltszik, mennyire ms gyzelmet igr “Narnia”. Nem a varzslatok, a trkkk, a titokzatos erk segtsgvel kiharcolt bosszt vagy igazsgszolgltatst, hanem a hibk, bnk beismerst kvet megbnst s megbocstst, s az ebbl fakad felszabadulst. Ezutn Edmund kpes lesz a tbbiekrt folytatott harcra, s minden korbbi ballpse ellenre kirly lesz.
A m szerzje a vilgot olyannak brzolja, amilyen: bemutatja a boszorkny nknyuralmt, az t kiszolgl farkasokat, a brtnben sinyld rtatlan foglyokat. Ennek a vilgnak jellemz szimbluma, hogy Narniban mindig csak tl van s sosincs karcsony. A szerz a varzslkat, boszorknyokat teljesen a rosszak oldalra lltja. Ugyanakkor gynyr kpet fest a segtkszsgrl a hdcsald bemutatsval. A hrom egyedlmaradt gyerek – Peter, Susan s Lucy – az segtsgkkel menekl meg az ket ldz kirlyn s titkosrendrsge ell. A hdok, hasonlan a tbbi narniai llnyekhez, az zekhez, a szarvasokhoz, a mkusokhoz, a faunokhoz s szmtalan ms lnyhez, a htkznapi embereket jelkpezik, akik a maguk mdjn ugyanolyan hsgesek s ldozatkszek lehetnek, mint a fhsk. Ebben is klnbzik Narnia vilga a Harry Potter fle muglikra s varzslkra osztott trsadalomtl.
“Narni”-bl nem hinyzik a pozitv transzcendens tvlat. Mg a “Harry Potter”-ben az igazgat fmgus az nmegvltsra tantja a nvendk varzslkat, addig Narniban Aslan sajt letnek felldozsval vltja meg a gonosz hatalma alatt l orszgot. Az isteni szimblumok nincsenek talaktva. St, nagyon szp jelkpek is megtallhatk a mben, pl. a feltmads. A Fehr Boszorkny legyzsnek bevezetjeknt a karcsony is megjelenik a mben. Anlkl, hogy a szerz brmilyen utalst tenne, felismerhetk a keresztnysggel val prhuzamok, pl. Aslan alakjban a Megvlt nfelldozsa, mindenhat ereje s vgtelen jsga. A ngy gyerek Aslan kivlasztottja, apostola. A hdok a gyerekek rangyalaiknt cselekszenek. A prhuzamok ugyangy rvnyesek a gonosz figurk brzolsnl is.
Mi a “j” a “Harry Potter”-ban?
“Harry Potter” a hitt vesztett vilg reakcija. A hit irnti elementris vgy a “Harry Potter”-cm mben infantilis formban mutkozik meg. Ennyiben remnyt is kelt a vilgsikert arat Harry Potter trtnet: A sok vtizede vallsos gykerek nlkl l millik – a tkozl fi – keresik a elvesztett hazt. Mr vge az nltatsnak, hogy az anyagi jlt vagy a tudatos ateizmusra ptett evilgi menyorszg az emberi llek boldogsgvgyt ki tudja elgteni. A keress jra a transzcendens fel indult el.
Felhasznlt irodalom:
Gl Pter: Harry Potter-lz – kinek j? j ember. 2001. jan. 21.
Grassman, Lothar, Dr. theol.: Harry Potter – die Welt des Schreckens. Schweizerische
Katholische Wochenzeitung 21. Nov. 2003
Kuby, Gabriele: Harry Potter – gut oder bse. Kissleg 2003
Meves, Christa: Wenn der abgeschaffte Teufel ahnungsvoll zurckkehrt. Schweizerische
Katholische Wochenzeitung. 23. Nov. 2001
|