Rd bzom magamat

 
Zarndoklat 2013
 
Sanktuarium Boego Miosierdzia
 
Irgalmassg Vasrnap 2012 Krakkban

 
Lednica 2009.06.06.

 
DVD

 
Idzet
„Valahnyszor hallod, hogy hrmat t az ra, merlj el teljesen irgalmassgomban, dicstsd s magasztald; hvd le az egsz vilgra hatalmt, fleg a szegny bnskre, mert az irgalom ebben az rban nylt meg teljesen a lelkek szmra” (1572)
 
Mria Rdi - Jzust adja neked!
 
Trsalg
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
AZ Eukarisztirl nevezett Rzsafzr Trsulat
 
Dokumentumok és imák (Dokumenty i modlitwy)
Dokumentumok és imák (Dokumenty i modlitwy) : Lelkigyakorlatos beszdek a Krakki zarndoklat alatt. (2008. augusztus 11-15)

Lelkigyakorlatos beszdek a Krakki zarndoklat alatt. (2008. augusztus 11-15)

fausztinum  2012.05.26. 10:41

„Tartsatok ki llhatatosan a hitben”

 

Zarndoklat: 2008. augusztus 11-15.

 

 

Zarndoklat lelkivezetje

Szalka Mihly

 

Zarndoklat vezetje

Juhsz Krisztin SDS.

 

A zarndoklatot szervezte, s a lelkigyakorlatos beszdeket rta s elmondta

Juhsz Krisztin SDS.


 

Zarndoklat

Tartsatok ki llhatatosan a hitben

 

Idpont: 2008. augusztus 11-15.

 

t nap, ngy jszaka, szlls+ 3 vacsora

 

ra: krlbell 40 000 Ft./f

 

Keretprogram:

 

Els nap:                          Induls reggel 6-kor a pilisi templom ell, s utazs Szlovkin keresztl. A busz megll mg: Budapesten s Vcon. Kora dlutn rkezs Mogillba, amely Krakk klvrosnak szmt, a XIV. szzadtl bcsjr hely. Ezutn kvetkezik a szlls elfoglalsa, Krakkwban. (Els nap nincs vacsora.)

 

Msodik nap:                   Reggel elmegynk Czenstochowba, hogy a Fekete Madonna kegykp eltt imdkozzunk. Megrkezs utn zarndokprogramok, szentmise, kegyhely megtekintse, imdsgok s szabd program. Dlutn induls vissza Krakkba. Este vacsora.

 

Harmadik nap:                Reggel Auschwitz-be ltogatunk, ahol megtekintjk a halltbort.

Auschwitz megnzse utn tovbbmegynk Kalwaria Zebrzydowska-ba. Egsz napos lelki programok. Szentmise, keresztt jrs a 2 km hossz hegyi keresztton, utna szabad program. Este rkezs Krakkba, majd a vacsora kvetkezik.

 

Negyedik nap:                 Vrosnzs Mria templom, Posztcsarnok, Szt. Pter s Pl templom, Wawel katedrlis. Isteni irgalmassg rja a Szent Fausztina kegyhelyen, utna lelki programok. Este vacsora a szllshelyen.

 

tdik  nap:                     Reggeli utn bcszs, tovbbutazs Wieliczkba, amely 1999 ta a Vilgrksg rsze, ahol Lengyelorszg leghresebb sbnyja tallhat. A 700 ves bnya az UNESCO listjn is szerepel, melynek a legszebb rsze a 135 mter mlysgben lv Szt. Kinga kpolna, amely 55 mter hosszsgval, 14 mter szlessgvel 10 mter magassgval lenygzi az embert.

                                          Haza vezet ton mg bemegynk Zakopaneba, ahol felkeressk a Fatimai- II. Jnos Pl kegyhelyet. Magyarorszgra rkezs az esti rkban.

 


 

 

Els nap

Mogilla

 

 

 

„Megteremtette teht az Isten az embert a maga kpre s hasonlatossgra” (Ter 1, 27)

 

Kedves Testvrek!

 

  1. Az Istennek e szavai, megmutatjk szmunkra vgtelenl nagy szeretett, amellyel az embert tntette ki. Gondoltuk volna, hogy ennyire szeret minket az Isten, hogy a semmibl letre hv bennnket, csak, azrt hogy szerethessen? Valban, nagyon hihetetlennek hangzik, de az Isten szmra semmi sem lehetetlen. mindent meg tud tenni.

Nagy szeretettel dvzlm a kedves zarndokokat, utunk els llomsn, a Mogilla cisztercita templomnl s kolostornl. Itt tallhat a csodatv Krisztus keresztje, ahol oly sok ima s knyrgs tallt meghallgatsra. Igen, Krisztus kegyelmvel, a megtrt szvvel s hittel imdkoz ember meghallgattatik. n, Mogillba most jttem el msodjra. Nagy rm a szmomra, hogy jbl itt lehetek a csodatv Krisztus keresztjnl. Nagy hittel jttem el ide, hogy krjem Krisztus kegyelmt az imimra, s meggyzdsem, hogy ti is ezzel a hittel vagytok itt.

„Tartsatok ki llhatatosan a hitben”, ez utunk mottja. Azrt jttnk, hogy kzsen elmlkedjnk a szeretetrl s a hitrl, azokon a helyeken ahov elmegynk. Annyira szeretnm, ha ezek a napok a hit ersdst hoznk mindegyiknknek. Azok szmra, akik nincsenek a hit kegyelmnek birtokban, de rzik szvkben a jakaratot, legyen e zarndoklat a szmukra a testvrisg, a jakarat s a remny ideje. Ezek az rk emberi rtkek biztos alapot jelentenek egy jobb vilg ptshez, amelyben mindenki megtallhatja anyagi s szellemi boldogsgt. Ezt kvnom mindnyjunk szmra.

Testvreim! A maga kpre teremtett meg minket! Ez nem csak egy kijelents, amely elmondja szmunkra, hogy minden emberben ott van az Isten kpe, hanem egyben egy felhvs is, mely arra hvja fel az ember figyelmt, hogy minden emberre gy tekintsen, mint Isten kpre, vagy mint nmagra, hisz nmaga is Isten kpe. Azt, hogy a msikban meglssam az Istent meg is tudom tenni, meg nem is. Ezt meg tudom tenni, mert szeretem a msikat, mert bartok vagyunk, mert jt tett velem, ezrt kpes vagyok arra, hogy meglssam benne az Istent. De, ha nem szeretem, nem vagyunk bartok, nem tett velem jt a msik, ezrt hajlamos vagyok arra, hogy ne lssam meg benne az Istent. Ilyenkor, amikor nem ltom meg a msikban az Istent, gondoljunk Mrira, aki bennem is s a msikban is megltja Finak, Jzus Krisztusnak a kpt. Mert tudja, hogy mindnyjan egyek vagyunk Krisztusban, Krisztus ltal pedig a mennyei Atyval, aki megteremtette az embert a maga kpre s hasonlatossgra.

 

  1. llj, s figyelj egy kicsit, mert szlt, aki veled van itt. E hangos kilts, amely a flemet tpzza, mely most megrezegteti a lbam alatt a fldet, csak egy szemlytl szrmazhat, belle, s ltala szkken a magasba.

 

Sznetet kell tartanunk, meg kell llnunk, hogy elmlkedhessnk azon a szereteten, amellyel a semmibl alkotott meg minket, s belnk lehelte a Lelket, hogy ljnk

Ezrt kpzeletben prbljunk visszamenni egszen a kezdetekhez, amikor mg nem volt semmi, illetve csak Isten volt. Ha becsukom a szememet, nem ltok mst csak a vgtelen sttsget. Stt van. Elttem, mgttem, krlttem, kzel s messze a vgtelenig. Stt van. De egyszercsak a flembe egy kellemes lgy dal szktt, szp s ritmusos hangzsa van, eddig mg soha nem hallottam, hangzsa, olyan, mintha nem is ember komponlta volna, hanem valami/valaki ms. Szinte pillanatok alatt felgyorsult a dallam s hirtelen a sttsg helyett vilgossg lett. Fny vltotta fel a sttsget. Mintha hirtelen kinyitottam volna a szememet s akkor a Napba nztem volna, minden ers fnny vlt. De ennek a Fnynek nem volt kezdete, egyforma erssg fny volt mindentt, krlttem a vgtelenben. Bartaim! Egy kicsit ksbb egy alak tnt fel, aki a fnyben jrt, tle szrmazik az nek, belle jn, s amerre ment, lba alatt fld keletkezett s a fldbl nvnyek, fk, virgok sarjadtak, hegyek emelkedtek, vizek fakadtak. Mr egszen kzelinek ltszott, s az nekt is ersebben hallottam. Gynyr ez az nek, szinte vele egytt n is nekelnk. , de az embernek nincs ily tudsa. gy hallatszott az nek, mintha Belle jnne, s a tbbi is: a fld, a virgok, hegyek, vizek minden, mintha lenne az alkot, de valban, a teremt. Mikor mr mindenhol friss virgok, kristlyl vizek voltak s hegyek, most neke megvltozott. kesebb, lnkebb, csengbb lett, mintha akarna mg valamit. Mikor mr neke feldsztett mindent, szemeim mintha kprznnak, de gy lttam, mintha maghoz hasonl lnyeket teremtett volna, majd egy lgy szell suhant vgig a tjon, mintha ez is belle jnne, akrcsak egy nagy lehelet, s minden letre kelt. (C:S:Lewis, A varzsl unokaccse c. fantzia knyv gondolata alapjn.)

 

  1. Szeretett testvreim!

 

letnk folyamn oly sokszor elhangoznak a kvetkez krdsek: „Merre haladjunk?” Hogyan tovbb?”

Bizony engemet is sokszor tpztak e krdsek, s oly sokszor hitetlen gyermekknt szemlltem az rk Atya dalt, azt hittem, hogy csak lmodom az egszet, s ha felkelek nem lesz valsg, de bizony mennyire, hogy az, az egsz valsg. Elgondolkoztam, hogy mirt is lehet ez igaz? Valsg, mert amikor felkeltem, az ablakon t, lttam a fldet, a nvnyeket, a fkat, a virgokat, melyek bebortottk az egsz fldet, a hegyeket s a vizeket. s miutn ezt lttam, elmentem mosakodni, s a tkrben meglttam a hozz hasonl lnyt, akit, mint a teremts koronjaknt alkotott, az embereket. s amikor kimentem az utcra, ott is a hozz hasonl emberekkel tallkoztam, akr most, hisz titeket is az hasonlatossgra teremtett, testvreim, mi is az Isten kpre teremtettnk. s taln fl ra mlva ltni fogjuk t is a fnyben jrt, a hfehr Szentostyban, akit fny vesz krl, s aki a fnyben jr a teremtmnyei kztt, az Istent, aki szeretetvel megalkotott minket.

Igen, Krisztus fel, aki az emberisg Megvltja. R akarunk tekinteni, mert csak benne, az Isten Fiban van dvssgnk, felje kell, hogy haladjunk, mert minden valsg.

 

  1. Eljtt! Testvreim! Eljtt, s azta rejtezik a hfehr Ostyban.

Krisztus engedelmes lett rtnk, mert a vilg, mely az dallambl fakadt, s kpmsai elfordultak Tle. Mert hitetlenl lmodtak s az lmuk utn is hitetlenek maradtak. Az rk Atya, a fnyben jr, aki szeretetbl sajt kpre s hasonlatossgra alkotott s teremtett, sajt fit adja rtnk megvltsul, mert tovbbra is SZERET minket.

E szeretetre vlaszolva, mintha gy beszlne a szvnk: „Ltni akarlak s Benned lni, aki most lbaimat megllsra szltja. A kilts, mely nem kisszer, amely a legbonyolultabb kottadallamokat is tlszrnyalja, mely nemcsak az n nyomorsgos testemet gykerezteti a kemny s agyagos fldbe, hanem minden llnyt is, s mely az g minden egyes szentjeinek felkiltsknt hangzik, de mg a pokol mlysgeinek is parancsot kilt.”

Drga bartaim!

gy ltom, hogy sok szl van itt, anyk s apk, akik szeretik gyermekket, gyermekeiket. A gyermek a szeretet ajndka, szeretetbl fogant, s gy minden szl elmondhatja, hogy szeretetbl hoztam a vilgra, szeretem, mert bellem val. Akr a vgtelen Isten, aki gy beszlne hozznk: szeretetbl hoztalak a vilgra mindnyjatokat, szeretlek titeket, mert bellem vagytok.

Emlkszem, amikor mg kicsi voltam, hogy a nyakamnl megcspott egy darzs. H, azt az ordtst, amit akkor lerendeztem. Nagyon jl emlkszem arra is, hogy desanym gyorsan odaszaladt hozzm s elkezdett gygytani s vigasztalni. Szaladt s azt mondta: ne flj, mert itt vagyok fiam! Vagy egy msik eset, amikor – mg szintn kicsi voltam – jtszadozni kezdtem az anyukm dezodoros flakonjval s addig-addig gykdtem, mg el nem talltam a szememet a sprvel. Jaj, az hogy cspet! Megint azonnal bmblni, ordtani kezdtem. s desanym, megint odaszaladt hozzm, hogy megnzze, mit mesterkedtem megint, majd gyorsan hozott egy lavrt, benne egy kis vzzel s kimosta a szememet. s megint az anyai szvtl hajtva odaszaladt s azt mondta: ne flj, mert itt vagyok fiam. De biztos vagyok abban is, hogy ti kedves szlk, hogy ti is tudntok hasonl eseteket mondani a gyermekeitekrl, amikor ti is a szli szv indtatsra, odaszaladtatok s megvigasztalttok gyermekeiteket: ne flj, mert itt vagyok gyermekem.

Pont gy, mint a szeret Isten, aki a Megvlt Fin keresztl siet s vigasztal minket, s azt mondja: ne flj, mert itt vagyok gyermekem. Isten, aki maga a szeretet, ltvn, hogy a gyermekei bajban vannak, sietvn Szent Fit, Jzus Krisztust, adja rtnk, vagyis a testvrnket, aki engedelmes mindhallig, hogy jbl hittel rszesljnk, az rk fnyben. A vilg megvltsa, a szeretetnek ez a misztriuma (titka), melyben megjul a teremts. A teremt Isten megvlt Istenknt mutatkozik meg, olyan Istenknt, aki "hsges", tudniillik hsges az ember s a vilg irnti szeretethez, melyet mr a teremts napjn kinyilvntott. Az Isten a szeretet! Istenben a szeretet mindenek eltt nagyobb, mint a bn, mint a teremtmny gyngesge s esendsge, ersebb a hallnl; mindig ksz arra, hogy flemeljen, felejtsen, elbe menjen a tkozl finak. A szeretetnek e megnyilvnulst irgalomnak is nevezzk; s e szeretet s irgalom megmutatsa az emberi trtnelemben ezt a formt s nevet kapta: Jzus Krisztus.

Testvreim! "A fldn az ember az egyetlen olyan teremtmny, melyet Isten nem ms miatt, hanem nmagrt akart". Az ember, akit Isten gy "akart", akit rktl fogva "kivlasztott", meghvott, kegyelemre s dicssgre rendelt, hogy ne tegyen mst vele, csakhogy szerethesse. S ennek a misztriumnak a fldnkn l tbb mint hat millird ember mindegyike akkor vlt rszesv, amikor lete az desanyja szve alatt megfogant.

 

  1. Drga bartaim! Kvnom mindenkinek, hogy a htralv napokban btran s nagy bizalommal forduljon az Istenhez, mert pont ezt vrja tlnk. Szomjazik az emberek bizalmra. Ha szeretek valakit, akkor nem akarom szomorv tenni, hanem mindig prblok a kedvben jrni. Fausztina nvrnek a kvetkezkppen panaszkodott Jzus: Lenyom, nagyon fj a Szvem, mert az emberek nem bznak Bennem, pedig, ha tudnk, hogy mekkora kegyelmeket ksztettem el a szmukra, nem haboznnak bzni nagy irgalmassgomban. Az irgalom lngjai getnek, ki akarom azokat rasztani az emberi szvekbe. Ne habozz ht lenyom, hozd hozzm az emberi lelkeket, hogy megvigasztaldjam. Ez az zenet nem csak Fausztina nvrre vonatkozott, hanem mi rnk is, neknk is szl. Zarndokutunk sorn elmegynk az Isteni Irgalmassg Bazilikjba, hogy ezt meg tudjuk valstani, hogy t tudjuk adni magunkat az Istennek. Csak btran ne fljnk. S me ajt nylt meg az gben, a harsonk szlsra nyltak: „Szent, szent, szent…”, az gi seregek hangja szlt: „Szent, szent, szent az r, a mindenhat Isten, aki volt, aki van s aki eljvend.” Ebben a pillanatban, gy rzem, mintha a lbam nem is a fldbe sppedt volna, hanem inkbb az gi magassgba lebegne, nla, aki volt, aki van s aki eljvend, az rnl, aki szent, szent, szent.

 

Ne fljetek! Legyetek az irgalmassg tani.

 


 

 

 

Msodik nap

Czestochowa.

 

 

Salva Regina, Mater misreicordiae, vita dulcedo, et spes nostra salve!

 

Kedves Testvrek!

 

  1. Zarndokknt jttem erre a kegyhelyre, mint ahogy pr vvel ezeltt is. Ez a hely, ahol most vagyunk klnlegesen kedves volt megboldogult II. Jnos Pl ppnak. Mindig szvesen jtt ide imdkozni s az gi desanyjnak kzbenjrst krni. Magammal hoztalak titeket is, kedves testvreim, hogy egytt ldjuk a Magyarok Nagyasszonyt e klnleges helyen, de lelkemben egsz Magyarorszgot is elhoztam, a honfitrsaimat, hogy imdkozzam rtk.

Hnyszor tapasztaltam, hogy Isten Finak Anyja irgalmas szemt a meggytrt ember aggodalmaira fordtja, s elnyeri szmra a nehz problmk megoldsnak kegyelmt, a gynge ember pedig eltelik csodlattal, az isteni Gondvisels hatalma s blcsessge irnt. Nem ugyanezt tapasztaltk-e elttnk jrt nemzedkek zarndokai, akik eljutottak ide? De bizony, igen. Msklnben ez a szentmise nem trtnne meg. Nem volnnk itt, bartaim, akik nagy bizalommal jttnk Czestochowba, hogy kszntsk drga anynkat.

 

  1. , mekkora hite is volt Mrinak! hitte, hogy beteljesedik mindaz, amit az r zent neki. s mit zent neki? Fogansz, s Fit szlsz, akit Jzusnak fogsz hvni. Hitte, hogy "fogan s fit szl", a "Szentet", akit majd megillet a nv: "az Atya Fia", "Jzus" (Isten, aki dvzt).

Ebbl kifolylag Mrit "joggal illeti meg az Egyhzban sajtos tisztelet". Ezrt mr a legsibb idk ta "Istenszl" nven tisztelik, akinek oltalma al futottak a hvek minden veszedelmk s nsgk idejn. Pont gy, mint mi. Mi is eljttnk erre a helyre, ahol klnsen is tisztelik Mrit. gy jttnk, mint a gyermekek, akik mr szomjazzuk az desanynk tekintett s a meleg anyai lelst. Hnyszor ltem mr t ezt a pillanatot! Amikor szomjaztam az desanym mosolyra, s drga lelsre. Ezrt mindig oly nagy szeretettel s vggyal megyek haza a kolostorbl, ahol szolglom az Urat, remlve, hogy ismt az desanym karjaiba lehetek. Pont ilyen nagy vggyal jttem ide is, hogy most az gi desanym szortson maghoz, a drga anyai karjaiba. De remlem, hogy ti is, kedves testvreim, ti is ezzel a vgyakozssal vagytok itt. s valban, milyen j itt lenni. Mria, az gi desanynk, mint szz s anya az Egyhz "lland pldakpe" marad.

 

  1. gy az Egyhz "maga is anya lesz az Isten igjnek hv elfogadsa ltal". Miknt Mria, aki elsknt hitt s elfogadta az Isten akaratt, s hozz minden megprbltatsban hsges maradt egszen a Szent Fia hallig, az Egyhz is gy "lesz anyv", amikor hsgesen elfogadva Isten szavt, az igehirdetssel s a keresztsggel j, halhatatlan letre szli az embereket, akik a Szentllektl fogantak s az Istentl szlettek. Valban, amikor megkeresztelkedik az ember, j letet kap, az isteni letet. Visszaemlkezem, arra a csodlatos pillanatra, amikor engemet kereszteltek meg, s a keresztsgem ltal, Isten gyermeke lettem. Szinte most is hallom a keresztsg szavait: „… megkeresztellek tged, az Atya, a Fi s a Szentllek nevben” Ezrt a nagyszer ajndkrt (gyermeksgnkrt), mindig hlsnak kell lennnk. Az Egyhz ezen pldakp tudatban tallkozik Mrival, s trekszik arra, hogy hasonl legyen hozz: "Urnak anyjt kvetve, a Szentllek erejvel szziesen rzi meg a srtetlen hitet, a szilrd remnyt s az szinte szeretetet". Mria az Egyhz misztriumban jelenlv pldakp.

Anyai szeretettel mkdtt az letnkben. Itt rtjk meg, azokat a szavakat, amelyeket Jzus a kereszten fggve mondott Mrinak: "Asszony, me, a te fiad", s Jnosnak: "me, a te anyd". Ezek a szavak hatrozzk meg Mria helyt Krisztus tantvnyainak letben s a mi letnkben is. Mrinak, mint a Megvlt anyjnak j anyasgt: ez a lelki anyasg, amely a Megvlt hsvti titknak mlybl ered. Mria mindnyjunk gi desanyja, knyrgj rettnk!

 

  1. Taln ezen elmlkedve, feltehetjk a krdst: mirt kell neknk egy gi desanya? Eszembe jutott egy kis trtnet az desanyrl. A trtnetben egy nagyon szp hegyek kztti, gazdag vros, kirlyt kereset magnak. Erre a vros lovagjai s az aprdok sszetrombitltk a vros lakit a ftrre. Senki sem hinyzott. Szegnyek s gazdagok, regek s fiatalok lltak egyms mellett s tallgattk, hogy mirt kellett gylekeznik.

Az ezst krt hangja beleharsogott a levegbe s mindenkinek csendet parancsolt. Alacsony, jl ltztt, kvr ember kzeledett a tr kzepre. A vros leggazdagabb embere volt.

kszerekkel kicicomzott karjt alig tudta megemelni, de harsnyan elkiltotta magt: - Honpolgrok! Mr nagyon meggazdagodtunk. Pnzbeli gondja senkinek sincs. Egy nemes csaldbl kirlyt kell vlasztanunk, akit mindenki tisztelni fog.

- Dehogy olyat, – kiltotta, valaki a tmegbl – lgy szves tnjl el. A vros kevsb gazdag rtege mr msknt fogalmazta meg a jvend kirly szemlyt: - Kirlyunk legyen egy gazdag s nagyvonal ember, aki kpviseli a mi rdeknket is.

Ez utn a katonk vllukra emeltek egy izmos frfit s fennhangon kiltottk: - Ez lesz a mi kirlyunk, a legersebb!

Olyan nagy volt a zavar, hogy a jelenlevk alig rtettek meg valamit. Mindenfell kiabltak, ljeneztek, lehurrogtk egymst s mg a fegyverek csrrenst is lehetett hallani.

jbl egy krt szava parancsolt csendet. Egy ids s ders frfi lpett ki kzpre s gy szlt: - Bartaim! Ne kvessk el azt a butasgot, hogy egy kirlyon veszeksznk, aki mg nincs is megvlasztva. Hjunk ide egy gyermeket s mondja meg, ki legyen a kirly.

Keznl fogva odavezettek egy gyermeket. Az reg frfi megkrdezte tle: - Mi a vlemnyed, ki legyen ennek a gazdag vrosnak a kirlya?

A ficska krbenzett, abbahagyta hvelykujja szopst s gy vlaszolt: - Minden kirly ronda, borosts frfi. Nekem nem kell kirly! Azt akarom, hogy legyen egy kirlynnk: az desanym!

 

Vajon mi nem ezt akarjuk? Nem akarunk egy kirlynt, az desanynkat? E gyermeknek kivl gondolata volt. az desanyjt akarja kirlynnek, s nem akar kirlyt. Mert , a gyengd anyai szeretetet, az anyai gondoskodst vlasztja, amit csak egy desanya tud megadni. Biztos vagyok benne, hogy mindenki szmra, az desanyja egy kirlyn, aki ha nincs a kzelnkben, hinyzik. A vilg Ura is gy gondolkozott: ezrt teremtette meg Mrit, az gi desanynkat. Mert mi ugyan test s llek vagyunk, ezrt van a testnknek is s a lelknknek is egy hazja. s mind a kt hazban ott van a kirlyn, aki szereten vja, gyengd gyermekeit. Ezrt kell, neknk egy kirlyn, egy gi desanya, aki kirlynje fogadott gyermeksgnknek.

De vajon, hogy folytatdik a trtnet? Vajon a vrosnak a laki, kit vlasztottak meg kirlynak/kirlynnek? Ezt a trtnetet mi is befejezhetjk, mert vgl is mindenkinek sajt magnak kell eldntenie, hogy milyen vezett akar magnak.

 

  1. Az anyasg termszethez tartozik, hogy szemlyre vonatkozik. Mindig kt szemly kztti egyszeri s megismtelhetetlen kapcsolatot jelent: az anya viszonyt gyermekhez s a gyermekt az anyjhoz. Akkor is, ha egy n sok gyermek anyja, az szemlyes viszonyt mindegyikhez az anyasg termszete adja meg. Minden gyermek ugyanis egyszeri s megismtelhetetlen mdon nemzdtt; anyra s gyermekre egyarnt rvnyes ez. Minden egyes gyermeket krlvesz az az anyai szeretet, amelyen embersges nevelse s rse alapszik. Ht nem csodlatos? Oly sokan vagyunk a vilgon, s mindegyiknket ugyan az az desanya szeret s lel t. Ez az desanya csodlatos tulajdonsga. Lehet az anynak egy gyermeke, vagy tbb gyermeke, de mindegyiket ugyan azzal a szeretettel szereti. Mria gy szeret minket, ahogy Szent Fit is szereti.

Ebben a megvilgtsban rthetbb vlik, hogy Krisztus golgotai vgrendeletben anyjnak j anyasgt egyes szmban fejezte ki, egy szemlyre vonatkozan: "me, a te fiad".

 

  1. Mria anyasga, amely az emberek rksge lett, ajndk: ajndk, amelyet maga Krisztus ad szemlyesen minden embernek. Ahogyan a Megvlt Mrit mirnk bzza, gy bzz minket Mrira. (me, a te gyermekeid. me, a mi anynk.) A kereszt lbnl kezddik az embernek az a klnleges kapcsoldsa Krisztus anyjhoz, amely azutn az Egyhz trtnetben klnbz mdokon nyilvnult meg.

A tantvnyok letben a mris jelleg klnsen abban nyilvnul meg, hogy gyermeki bizalommal fordulnak Isten anyjhoz, annak a vgrendeletnek megfelelen, amit Krisztus a Golgotn adott. Ezrt, ha rnk bzta Jzus Krisztus Mrit, mint az desanynkat, neknk is gyermeki bizalommal kell hozz mennnk.

Oly sokszor hangzik fel ajkunkrl a jajkilts: „Mr nem brom!”, „Mirt kell ennyit szenvedni?”, „Mirt nem segt senki?”, ht forduljunk ilyenkor az desanynkhoz. Ti tudjtok a legjobban kedves desanyk, s leend desanyk, ti fogjtok tudni a legjobban, hogy a gyermek szenvedse, az anya szenvedse is. Egytt srsz a gyermekeddel, amikor sr, egytt vagytok szomorak, s egytt prbljtok megoldani a problmt. Igen, Mria egytt sr velnk, egytt szenved velnk, s vrja az lettl megtrt gyermekeit az anyai karjba. Nem brod? Szenvedsz? Nem segt senki? Mria, mr vr rd, hogy tlelhessen anyai karjaival s segthessen. s kzben e szavakat mondja: Ne flj gyermekem, mert n itt vagyok!

Ez a gyermeki kapcsolat, ez a magatarts, amellyel mi, az desanynkra hagyatkozunk, Krisztusban nem csupn kezdett kapta, hanem - szabad azt mondanunk - be is teljesedett. Szabad azt is lltanunk, hogy Mria valamennyinknek folyamatosan megismtli a galileai Knban elhangzott szavakat: "Tegyetek meg mindent, amit csak mond". Mert , Krisztus az egyetlen kzbenjr Isten s az emberek kztt; "az t, az igazsg s az let"; az, akit az Atya adott a vilgnak, hogy az ember "el ne vesszen, hanem rkk ljen". A Nzreti Szz lett az Atya megvlt szeretetnek els "tanja" s mindig s mindentt szeretne is megmaradni "hsges szolgljnak". Minden keresztny s minden ember szmra Mria az, aki elsknt "hitt". Ezzel az anyai hitvel szeretn hatkonyan segteni azokat, akik gyermeki mdon re hagyatkoznak. Ismeretes, hogy minl jobban kitartunk ebben a trekvsnkben, annl kzelebb vezet minket Mria "Krisztus felfoghatatlan gazdagsghoz". s ugyangy egyre jobban megismerik az ember mltsgt s hivatsnak vgs rtelmt, annak teljes egszben, mert "Krisztus... trja fel az ember szmra magt az embert".

 

  1. A keresztny letben ez a mris szemllet klns megvilgtsba helyezi a nt s a n letben betlttt szerept. A valsgban a ni mivolt ugyanis klns kapcsolatban van a Megvlt anyjval, amirl hosszasan lehetne beszlni. Itt csak azt szeretnnk kiemelni, hogy a Nzreti Mria alakja mr azltal is szemnk el lltja a nt mint nt, hogy Isten a Fi megtesteslsnek fnsges esemnyt egy n szabad s tevkeny szolglatra bzta. Ezrt mondhatjuk: ha a n Mrira emeli tekintett, benne felfedezheti, hogyan lheti mltan ni mivoltt s hogyan bontakoztathatja azt ki. Az Egyhz Mrira tekintve, brmely n arcn megltja annak a szpsgnek a ragyogst, amely visszatkrzi a legmlyebb rzseket, amelyekre az emberi szv kpes: a szeretetet, amely felttel nlkl tudja magt tadni, az ert, amely a legmlyebb fjdalmat is el tudja viselni, a hatrtalan hsget, a fradhatatlan buzgalmat, azt a kpessget, amely a legmlyebb egyttrzst vigasztal s btort szavakba tudja nteni.

 

  1. Drga, szeretett bartaim! Ksznm, mindnyjatoknak, hogy kitartotok a hittben, s kszek vagytok, ezen hitetekben megersdni. Ksznm, hogy itt lehetnk a Szent Szznl. Igen, ksznjk meg, hogy elksr minket a nagy ton. s ksznm neked desanym, hogy eljttl velem, erre a zarndoklatra. Ksznm neked, hogy gi desanynkat, Szz Mrit helyettestve itt a fldn, szeretsz, nevelsz, s ksrsz a nagy ton. Ksznm desanym, s imimba mindig ott vagy, mert tudom, hogy egy desanynl nincs nagyobb kincs. (Rzsa) Adjunk hlt a Szent Szznek kzsen, mindnyjan, hogy velnk van s v minket, mint gyengd anya a csecsemjt. Istennek e kegyelmrt, minden nap hlt adok. A nagy ton ne feledjk, hogy mit kell teljestennk. A cl legyen az Atya, a Fi legyen az t, a Szentllek a megrkezsnk.

 

 Legyetek dersek! Ersdjetek meg a hitben s legyetek az irgalmassg tani!

 

Most pedig nemzetnkrt knyrgjnk, hogy a Szent Szz adja meg orszgunk megjulst:

kegyelmek rnje, fordtsd szemedet e npre, mely szzadok ta hsges hozzd s a te fiadhoz!

Tekints e nemzetre, mely remnyt mindig a te anyai szeretetedbe vetette.

Tekints renk irgalmas szemeddel, s nyerd el szmunkra, gyermekeidnek azt, amire leginkbb szksgk van.

Nyisd meg a gazdagok szvt a szegnyek s szenvedk szksgletei irnt.

Add, hogy a munkanlkliek munkaadra talljanak.

Segtsd a hajlktalanokat, hogy otthonra talljanak.

Adj a csaldoknak minden nehzsget legyz szeretetet.

A fiataloknak nyiss utat s tvlatot a jvbe.

Oltalmaz palstodat terjeszd ki a kicsinyekre, hogy meg ne botrnkoztassk ket.

Adj nemzetnk szmra bsges papi s szerzetesi hivatsokat.

A szerzetes kzssgeket ltesd a hit, a remny s a szeretet kegyelmvel.

Segtsd a papokat, hogy Fiad nyomban jrjanak, s ajnljk fel letket mindennap a brnyokrt.

Esdd ki a pspkknek a Szentllek vilgossgt, hogy itt a Fldn az Egyhzat egyetlen s egyenes ton vezessk Fiad orszga fel.

Magyarok Nagyasszonya, ld meg az itt lv magyar testvreimet, hogy ha hazatrnek tovbbra is hsgesek legyenek hozzd.

Szentsges Szzanya, Klvriai Asszonyunk! Esd ki szmomra is a testi s lelki ert, hogy mindvgig teljesteni tudjam a kldetst, amire a Fltmadott hvott meg s bzott rm.

Red bzom az letem s majd a szolglatom minden gymlcst;

Rd bzom az egyhz sorst;

Rd bzom nemzetemet;

Tebenned bzom s kinyilvntom neked Karol Wojtia jelmondatt:

Totus Tuus, Maria!

Totus Tuus. men.


 

 

 

 

Harmadik nap

Kalwaria Zebrzydowska

 

 

„Ellensgeskedst vetek kzd s az asszony kz, ivadkod s az ivadka kz; szttiporja a fejedet, te pedig a sarkt mardosod.” (Ter 3, 15)

 

Kedves Testvrek!

 

  1. Istennek e szavai remnyt sugroznak szmunkra. Remnyt adnak a bnbl s a szolgasgbl val kiszabadulshoz, s remnyt az j letre. Ez Isten dvzt terve, amely Krisztus eljvetelvel vlt ismeretess, s rk rvnyv lett. Vagyis minden kor, minden emberhez szl ez az rmhr. Ebben az dvssg tervben klnleges helyet jellt ki az Isten az "asszonynak", aki annak az anyja lesz, akit az Atya elkld, hogy szttiporja a stn fejt. Mr tegnap is elmlkedtnk az anyasgrl, de itt is szeretnm felizzni az isteni hrnk szavait Mrihoz: "Ne flj Mria! Kegyelmet talltl Istennl. Gyermeket fogansz, fit szlsz s Jzusnak fogod elnevezni. Fiad nagy lesz, s a Magassgbeli Finak fogjk hvni". s akkor Mria ettl a kszntstl meghkkenve krdezte: "Hogyan vlik ez valra, amikor frfit nem ismerek?", az angyal megerstette s kifejtette elz szavait. Gbriel ezt mondta neki: "A Szentllek szll rd, s a Magassgbeli ereje bort be rnykval. Ezrt a szletend Szentet is az Isten Finak fogjk hvni". Az angyali dvzlet teht a megtestesls titknak kinyilatkoztatsa. Istennek ez a legnagyobb szeretete, hogy egyetlen egy fit adja rtnk. Mria "kegyelemmel teljes", mert az Isten Finak az emberi termszettel val szemlyi egysge (unio hypostatica) benne valsult meg s teljesedett be. Amint a zsinat rja, Mria "Isten Finak anyja, gy kivltkppen is szeretett lenya az Atynak s szentlye a Szentlleknek. E rendkvli kegyelmi ajndkok miatt messze fltte ll minden mennyei s fldi teremtmnynek".

 

  1. De mi is trtnt a teremts utn?

Az Isten Fia a lbadat mossa. Mekkora alzat! A flelem, mint egy nagy pecst lt az arcra, a szemben tkrzdik a Kereszt, amely az Atyhoz visz. A flelem keserves gondolata, nem szlte meg benne a dhng embert, helyette megmaradt az alzatossg ernyben.

, mekkora szeretet ez! s valban, ha arra gondolunk, hogy az Isten szeretetbl teremtett minket, s elhalmozott minket minden jval, ez tnyleg az vgtelen kegyelme. Hisz, akr meg sem szlethettem volna! Mirt szlettem meg? Mirt pont n? Mirt pont most? Mirt szemllhetem ennek a vgtelen univerzumnak a szpsgeit? A fldet, a hegyeket, az llnyeket, a csillagokat. De az Isten a SZERETET, s ezrt formlt meg, hogy n is szerethessem t. Ezt a szeretetet mg t tudtk lni az els sszlk, dm s va, amikor bn nlkl ltek. Akkor azonban a kgy, vagyis a bukott angyal megksrtette ket, s a szvkben vgyat reztek arra, hogy elhagyjk az Istent, mert a Stn nagyon okosan s gyesen csapta be ket. Az ket kvet tbbi nemzedknek a szvben, mr ez a vgy tovbbrkldtt. A mai napig is, amikor erklcsileg rosszat tesznk, nem gondolunk Isten szeretetre, arra, hogy mi tle jvnk, neki lnk s hozz megynk vissza. Elkvetjk a bnt, mert azt mondjuk, hogy az j. Mert tbb pnzem lesz. Mert jobb lesz a kedvem. Mert jl esik nekem. Ht ez az! Ezt mondta a kgy dmnak s vnak is: Nem fogtok meghalni, ha esztek a frl, mert a gymlcs j. Valban rmet szerezhet nekem a gymlcs. De milyen rmet? Olyat, amitl pr percre jl rezheti magt a testem? n azt mondom nektek, hogy inkbb a lelki rmeket keresstek, ami rk s nem veszend arany. A test ugyanis romland, de a llek az rk. s igazbl, mi j nekem? Az rk let vagy az rk szenveds a pokolban? Mert bizony a lelknk rkk l, mert nem mondhatjuk, hogy a lelknk itt s ott van a testnkn bell, nem tudjuk meghatrozni. rzek s ksz. Tudok szeretni s ksz. De nem tudom megmondani, hogy hol rzek, hol tudok szeretni. Egyszeren csak szeretem a msikat. A llek az, ami nem tud elporladni, mint a testnk, ezrt tovbb kell lnie. s n ppen ezrt, nem szeretnm, ha ez az emberi tulajdonsgom rkk „gne”, a poklok poklban.

 

  1. s azt mondom, hogy Krisztus, az l Isten fia ltal menthetjk meg magunkat ezektl, a borzalmas lngoktl! Jzus Krisztus az, aki megmutatta neknk a helyes letet, s volt az, aki kereszthallval jvtette az sszlk bnt. A keresztsgnk ltal, pedig az, aki rszest minket az Atya dicssgben. De sajnos minket is knoz a Stn s a gonosz szellemek hatalma. Pont gy, mint dmot s vt. Vajon mi is elbukunk? Csak annyit vlaszolhatok, hogy ha valaki Isten trvnyei szerint l, semmi esetre sem fog elkrhozni.

De mirt szenvednk, ha nem tartjuk be Isten parancst? A bn elkvetse, s a Stn pusztt szndka miatt, az emberisg a szenveds vilgban l. Ezt a szenvedst pedig kt formban lehet megtallni. Az els formja a szenvedsnek, a fizikai szenveds, ami akkor jelenik meg, ha „fj a testnk”. A msik fajtja az erklcsi szenveds, ami a „llek fjdalma”. s mirt szenvednk? Mert, valami rossz trtnt velnk. Pldul: elestem a biciklimmel s sszetrtem magamat, s ezrt fj a testem. Vagy kssel elvgtam az ujjamat, s most fj. Megbntott a legkedvesebb bartom, ezrt szomor a lelkem. Eltulajdontottam a mst, s szenved a lelkem a bntudattl, mert ltom, hogy nagy bajt okoztam ezzel. Fj s szomor a lelkem, mert meghalt a legkzelebbi csaldtagom. Ez lnyegben, mind rossz. Rossz az, hogy elestem s sszetrtem magamat, rossz, hogy megbntott a bartom, rossz az is, hogy meghalt az egyik csaldtagom. Ez mind, mind rossz, ami szenvedst s knt okoz a testemnek s a lelkemnek.

 

A kn, mely gytr, Bennem van, bennem, aki nyomorult vagyok. Tpzod lelkem, s nem adsz dvs nyugalmat, knjaiddal sszeroppantasz, de llj! Egyltaln ki vagy te, s mit keresel ezen a fldn? Itt, veken t. Te, vtizedeken t, vszzadokon, st vezredeken t, sanyargatod a paradicsomtl elszakadt helyet.

De van-e egyltaln rtelme az emberek szenvedsnek? Ez a krds elkerlhetetlenl vetdik fel mindnyjunkban: mirt? Mirt kell szenvednem/szenvednnk? A fjdalom, klnsen a fizikai fjdalom jelen van az llatvilgban is. De csak a szenved ember tudja, hogy szenved; csak krdezi meg, mirt? S emberknt, mg keservesebben szenved, ha nem tallja a vlaszt. Nehz krds ez, akrcsak a vele rokon krds is, amely a rosszra irnyul. Mirt van a rossz? Mind a kt krds nehz, akr az ember az embernek teszi fel, vagy ha az ember az Istennek teszi fel.

De mit mond a Szentrs ezzel kapcsolatban? Ehhez segtsgl kell hvnunk Jb trtnett, aki letben semmi rosszat nem kvetett el, mgis megszmllhatatlan szenvedseket kell killnia. Elveszti vagyont, fiait s lnyait, s a vgn megbetegszik. mirt? Aztn hrom rgi bartja ltogatja meg a beteg Jbot s azt mondjk, hogy , bizonyra elkvetett valami slyos bnt s most azrt szenved. Mert az Isten nem ad az embernek bntetst, csak gy. Mert a kinyilatkoztat Isten Teremt, akitl minden ltez ered, s a ltezk teremtett lnyknl fogva jk. Amint az els nap is errl a szeretetteljes teremti cselekedetrl elmlkedtnk. Isten szeretetbl teremtett minket, akkor pedig nem akarhat minket bntetni. Amikor az ember szabadon s tudatosan megsrti ezt a jt, nem csupn a trvnyt hgja t, hanem megsrti az Istent is, aki az els Trvnyhoz. Ez a trvnyszegs bn. A bn, mint az erklcsi rossz, megfelelje a bntets vagy mskppen fogalmazva a vezekls, ami helyrelltja az erklcsi rendet.

Viszont a tovbbi trtnetben kiderl, hogy Jb tnyleg rtatlan, s nem rdemli meg ezt a bntetst, mivel nem kvetett el semmilyen slyos bnt. Ezt el kell fogadnunk, mint titkot. A knyv elbeszlse szerint teht nem minden rossz az Isten bntetse. a Stn kihvsra engedte meg a megprbltatst. Mert a Stn ktsgbe vonta Jb igaz voltt. Azt lltotta, hogy Jb a szenvedsnek ksznheten, majd el fogja hagyni az Istent. S az r beleegyezik abba, hogy a szenvedssel prbra tegye Jbot a Stn. De csak azrt, hogy megmutassa neki, hogy Jb tnyleg Istenfl ember. s bizony mondom nektek, a mennyek orszgban az ilyen tzprbt kill ember mlt helyet kap az Istentl, mert mr itt a fldn bebizonytotta szeretett a mindeneket Teremt Isten irnt.

 

  1. Kn. Ht, hol van az Isten, aki megmenthet? A megments, amit vrsz, nem lesz elg, ha te magad vagy a Jds. Jb trtnete teht tanulsg lehet a szmunkra. Szmunkra, akik szintn szenvednk nap, mint nap, s lehet, hogy nem is vtkeztnk.

De, kedves testvreim, a mindennapi szenvedsnknek lehet nevel hatsa is az emberre nzve. Igen a szenvedsbl, valami j is kvetkezhet. Gondoljunk csak Jzus Krisztusra, volt az, akinek a szenvedsbl, valami igen nagy jtett fakadt. Ez pedig nem ms, mint a mi megvltsunk. Krisztus az, aki utat nyit a szenveds elfogadshoz, s velnk egytt felfedezi a szenveds mirtjt, ha kpesek vagyunk trezni az isteni szeretet mlysgt. Mert Isten gy szerette a vilgot, hogy egyszltt fit adta oda (Jzus Krisztust), hogy aki hisz benne, az el ne vesszen, hanem rkk ljen. Emlkezznk vissza, arra a szentrsi szakaszra, ami a beszd elejn hangzott el: „Ellensgeskedst vetek kzd s az asszony kz, ivadkod s az ivadka kz; szttiporja a fejedet, te pedig a sarkt mardosod.” (Ter 3, 15) Ht, itt van az Isten, aki megment minket. Istennek a Szent Fia, az, aki megment minket, a bn rabszolgasgbl, s a halltl. az, akirl beszlt az sevanglium, aki majd szttiporja a Stn fejt. Mert, ahogy legyzte a hallt, feltmasztsval, gy fogunk mi is feltmadni az rk letre.

 

  1. Kedves bartaim!

Az ISTEN IRGALOMBAN GAZDAG! s mit is jelent ez szmunkra, emberek szmra? Nem mst, mint azt, hogy az Isten vr minket. Ezt megint csak ti, drga szlk rthetitek a legjobban, hogy mit is jelent vrni a gyermekre, amikor az tvol van a szli hztl. Mg, ha rosszat is cselekedett, mg akkor is vrjtok. Ez valban egy misztrium, egy nagy titok. Akr a vgtelen Isten, aki vilgra hozott minket. Mi az gyermekei vagyunk. Mg, ha a vtkeinkkel oly sokszor elhagytuk t, s tvol jrunk tle, mg akkor is visszavr, mert mi az gyermekei vagyunk.

Most pedig egy krdst teszek fel, nektek, kedves szlk: Vajon, ha a gyermeketek vtkezik, megbocstotok-e neki, s visszafogadjtok-e? Gondolom, hogy igen. Ezrt van a gyns is, ahol a vgtelenl irgalmas Isten megbocst neknk s visszafogad mindnyjunkat.

Egy tvoli orszgban, ahol szintn minden az Isten mve, az alkotja mindennek, lt egy gyermek, aki httfordtott mindenkinek. Szlknek, testvreknek, az Istennek, mivel elrulta ket, akr csak Jds Jzust. s mindezt mirt? A gymlcs megzlelsrt. A tiltott gymlcs zrt. Itt a gyerek szmra ez a gymlcs, nem ms, mint a trk csemege. Mgpedig egy nagyon finom dessg. Az hes s fz ember svrog az tel utn. Ez a klnleges finomsg teszi szpp az letet, fleg a gyermek lett, aki szereti az dessget. A kedvtels, az lvezet, az evs s tombol szrakozs, amely kielgtst ad. Beleillik a hideg tlbe, hiszen nz kvnsgainkat elgti ki. De valban kielgt? Ha megfigyeled, kt jellemzje volt ennek az „des” rulsnak: Aki mr egyszer evett belle, az mindig svrog utna; s az a csemege, amely valban szksges az let fenntartshoz, az hsg csillaptshoz, az nem zlik neki. Ha az igazi eledelhez jutsz, az unalmas lesz s mindig csak a vonz lvezetekre vgysz. Minl tbbet lvezel belle, annl tbbet kvnsz. Nem elgt ki, csak csbt, mint a gyermeket is. Aki belekstol, addig nem tud megelgedni vele, amg bele nem hal. De, a gyermek ert vett magn, s azt mondta, hogy elg. De csak azutn, miutn a gyomra mr fjt, vagyis szenvedett, mghozz fizikailag szenvedett. s ezt kvette, a lelki szenveds, mert rdbbent slyos tettre. Hogy egy kis dessg miatt, elrulta azokat, akiket a vilgon a legjobban szeretett. A szleit, a testvreit, s a Teremtjt, az Istent. Visszament teht, s bocsnatot krt a csaldjtl, majd elment az Istenhez is, hogy ngyszemkzt meggynja vtkt, s bocsnatot krt, amirt megbntotta t, az Istent s a csaldjt. Ugye nem kell elmondanom, hogy mennyire rlt a csaldja, amikor jbl viszontlthattk gyermekket, s akit jbl szinte szeretettel tlelhetnek. s mennyire rlt az Isten, aki jbl rezhette, gyermeke szeretett. A gyermek pedig srva fakadt, mert az Isten azt mondta neki, hogy szksgtelen az, hogy a megtrtnteket tovbb bolygassuk. Inkbb szeressk egymst. s nagy melegsg tlttte el a gyermek szvt. (C. S. Lewis: Az oroszln, a boszorkny s a ruhsszekrny c. knyve alapjn)

 

  1. Kedves bartaim! Ami elmlt az elmlt. Egy a lnyeg, az hogy az Isten szeret minket. E szeretett, mr azzal megmutatta, hogy megteremtett engem, tged, mindnyjunkat, de leginkbb, ez a szeretet, a kereszten mutatkozott meg szmunkra. s nem mssal fogunk tallkozni, mint az szeretetvel, a Hfehr Ostyban.

Aranyos kis ostya, valban Te vagy az? Minden egyes patak csatlakozsa sszezavar. De tudom, hogy a ktelyeimet megoldhatom. Tudom, hogy a sok forrsbl, csak egy az igaz, amelyben ott van kicsinyke tested s vgtelen irgalmad, csak Rd kell nzek.

EZRT, A SZERETETRT LDOTT AZ ISTEN, MINDRKK!

 

Ne fljetek! Legyetek dersek, ersdjetek meg a hitben, s legyetek az irgalmassg tani.


 

 

 

Negyedik nap

Isteni Irgalmassg Bazilikja

 

 

„tadok az embereknek egy ednyt, mellyel irgalmassgom forrshoz jhetnek kegyelmet merteni. Ez az edny nem ms, mint ez a kp a kvetkez felrssal: Jzusom, bzom Benned.”

 

Kedves Testvrek!

 

  1. Jzus ezen szavai nagyon jl elmondjk neknk, hogy melyik az az eszkz, amivel merthetnk irgalmassgbl. s ez nem ms, mint az Isteni Irgalmassg kpe. Nagy rm a szmomra, hogy itt lehetek, ebben a bazilikban. Ez a hely szmomra olyan hely, ahol mindig megnyugszik a lelkem s feltltdik az Isten vgtelenl nagy irgalmassgval. Taln ez a hely olyan az n szmomra, mint Adynak Prizs, ahov szvesen elmeneklk, ahol lelkem megtallja Isten irgalmassgt. Ezrt ez a hely klnleges helyet foglal el a szvemben.

De milyen mdon mutatta meg neknk vgtelen irgalmassgt? „A vgtelenl irgalmas Isten azzal mutatta meg nagy szeretett irntunk, hogy Krisztussal letre keltet minket, bneinkben halottakat” (Ef 2, 4-5). E szeretet teljessge trult fel a keresztldozatban. Ugyanis: „Senkinek sincs nagyobb szeretete annl, aki lett adja bartairt” (Jn 15, 13). me Isten szeretetnek a mrtke! me Isten irgalmassgnak a mrtke!

Ha erre az igazsgra gondolunk tudatostanunk kell, hogy a krisztusi felszlts – gy kell szeretnnk a tbbieket, ahogyan szeretetett minket – mindannyiunk el ugyanazt a mrct lltja. Bizonyos rtelemben arra kapunk sztnzst, hogy naprl napra ajnljuk fel az letnket, az irgalmassg gyakorlsban a testvreink fel, gy viszonozva Isten szeretetnek ajndkt. Tudnunk kell, hogy amikor Isten irgalmassgot gyakorol felnk, azt vrja, hogy az irgalmassg tani legynk a mai vilgban.

Az irgalmassgrl val tanskods felhvsa egsz klnlegesen visszahangzik itt, a szeretett Krakkban, a agiewniki isteni irgalmassg kegyhely s a bazilika lbnl. E felhvs otthonosan hangzik itt, mert a trtnelem folyamn tbb olyan szent lt ezen a helyen, akik az irgalmassg testi - lelki cselekedetei nagy mesterei voltak. Kezdve a sor Szaniszl pspkkel, folytatva Hedvig kirlynvel, Szt. Fausztinval, egszen Salawa Anglval s Sapieha bborossal. A kt utbbi szemlyt, 2002 augusztusban avatta boldogg II. Jnos Pl ppa itt a krakki Bonin.

Ezen a szent helyen nagy szeretettel kszntm a kedves zarndok testvreimet, akik eljttek, hogy belekstoljanak az isteni irgalmassg forrsba. Imimba foglalom az itt jelenlvket, de azokat is, akik nem tudtak eljnni, csaldtagjainkrt, szeretteinkt, betegeinkrt, imdkozzunk egytt ezekrt az emberekrt. Imdkozzunk, hogy imnk ltal k is ihassanak az irgalmassg forrsbl.

Amikor a szemeim feltekintenek az ednyre, amelybl az irgalmassgot merthetem, szvem azonnal egyesl Jzussal, s rzem, hogy elraszt az kegyelmeivel. A kt sugr azonnal thatja nyomorsgos testemet. Igen, az Isten mindenre kpes, ha egy bns megtrt szvvel s llekkel hozz fordul. A sugarak jelents pedig a kvetkez: „A halvny sugr a vizet, mely a lelkeket tiszttja meg; a piros a vrt, ami a lelkek lete…” „E kt sugr irgalmam bensejbl tr el – mondta Jzus - , midn a lndzsa haldokl szvemet megnyitotta a kereszten. Ezen sugarak elrejtik a lelkeket Atym haragja ell. Boldog, aki ezek rnykban fog lni, mert Isten igazsgos keze nem ri el.” (Napl 299) Iminkban ezekre a sugarakra gondoljunk, tegyk ebbe a forrsba a krseinket, s nzzk, hogy hatoljk t ezeket a krseket a szikrz sugarak, s minket is, minket is thatolnak a fnyei, betltenek a kegyelmei.

 

  1. (Kezdjk)

Most, hogy megnylt irgalmassgod forrsa s eltrt onnan a kt sugr szvem megnyugodni ltszik. De mirt? Mirt e nagyszereteted?

n nem tudlak kvetni a nagy ton. De most, hogy feltekintek a szemeimmel s azok tallkoznak a Te szemeiddel, jra megnyugszom s lelkembl elillan a „mirt” halvny foszlnya. Teht az ember megnyugszik a kp lttn? – Hangozhat a krds. – Igen. Ez az az edny, amely egyszerre egy brka is. Lengyelorszgban van egy nagyon kedves nek, amit nagyon szeretnek a lengyelek. Ezt az neket megboldogult, tiszteletremlt II. Jnos Pl ppa is szvesen hallgatta. gy szl az els versszaka. Jzus, lelkem mlyre lttl, szavad hallom a nevemet ejti szd. Nem kell immr, mit r a rgi brkm, veled lek, s vr rnk az cen. Ez ms brka, nem az a brka, amit megszoktunk. Nem, ez a lelki brka. Ha kvlrl jobban megnzzk a bazilikt olyan, mint egy haj, mint egy brka. Itt az rboc a torony, a hajtest pedig maga a bazilika. Don Bosco Szt. Jnosnak volt egy ltomsa. A ltomsban egy hajt ltott, kt oszlop kztt, a hajn pedig a ppa volt. Az egyik oszlopon – a kisebbiken – a Szent Szz volt, a nagyobbikon pedig az Oltriszentsg. A haj krl mg volt tbb, ms haj is, de azok szttrtek. Ez azt jelenti, hogy csak az egyhz hajja rhet clba. Ebben a hajban neknk is helynk van, ha ezt kszek vagyunk elfogadni. Ezrt kell betoppannunk a brkba, a lehet leggyorsabban. Kzel az id, trjetek meg s higgyetek az Istenben.

 

  1. ...toppans…

Hol vagy? Merre keresselek? Flek, hogy el fogok veszni, ha nem fog tallkozni lelknk. Mekkora szeretet s irgalom van benned. Ez nem lehet. Nem lehet az, hogy behvtl a nagy lakomra, akr a meghvval rendelkez vendget. Mgis belpsemnek kis toppansa, a Te jsgoddal, azonnal elindtotta a forrs rohan sodrst. Br elmmet zavaros krdsek homlyostottk, de, ahogy mondtad, megnyugszik a szvem a lelkek cenjn. Most mr tudom, hogy hol vagy, hiszen belptem hozzd. s radsul Te voltl az, aki behvtl engem. Igen, most visszatekintek a szemeimmel, s a megtrsemet ltom. Azt ltom, amikor elszr mentem be a templomba. Az a toppans valban elindtotta, letem rohan sodrst.

letnket, mindig a sziklra kell helyeznnk, az alapra. Ez a hely hordoz magban mg egy klnlegessget is. A bazilika bejratnl egy kis kdarabot helyeztek el. Ez a kdarab pedig a Golgota hegy egyik kis sziklja. Arrl a hegyrl hoztk ide, ahol a mi Urunk Jzus Krisztus keresztje llt, s ahol vllalta rtnk a hallt, hogy megvltson minket, ennyire szeretett minket, vllalta a kereszthallt. s mi? Mi mennyire szeretjk t? Ezt a kis szikladarabot azrt hoztk, hogy lssuk, Isten irgalmassga a sziklra pl, arra a sziklra, amelyen meghalt, s amelyen a katona lndzsja megnyitotta az irgalmassg forrst. Ezrt e helynek ketts hatsa is van. Jzus keresztldozata, amit a szikla jelkpez, a msik pedig maga a feltmadt s irgalmas Isten. Te tudsz ezekkel lni? Isten nem szrakozsbl mondta, hogy irgalmas, s nem a szrakozs kedvrt halt meg, hanem rted ldozta fel magt.

Rd nz

Belpsemkor meglttam azt az l s Szent Szemlyt, aki megadta a meghvs kegyelmt. Kerek s hfehr ostyba rejtzik s ott vr mindnyjunkat az idk vgezetig. Aranyos kis ostya, valban Te vagy az? Minden egyes patak csatlakozsa sszezavar. De tudom, hogy a ktelyeimet megoldhatom. Tudom, hogy a sok forrsbl, csak egy az igaz, amelyben ott van kicsinyke tested s vgtelen irgalmad, csak Rd kell nzek. Szinte most is itt van a szemeim eltt az Ostyba rejtz Jzus. Az a Jzus, aki behvott maghoz, s amikor bementem, rm tekintett az rfelmutats felemel pillanatban. Ahogy tjrt a sugrz tekintete, ahogy boldogan rm nzett, hogy vgre bejttem hozz, s nem maradt magnyosan. n pedig visszanztem r, hogy egyesljek a Legmltsgosabb Oltriszentsggel. Igen, ezrt a pillanatrt mr rdemes volt lni. Az egyesls pillanata, maga a nagy t rtelme, hogy tallkozzon a szemem az szemvel.

(Az induls) INDULJ

Kelj fel vndor, indulnod kell! A nagy t csak most kezddik. Nem elg, hogy betoppantl, hanem el is kell indulnod, a megismers utn. , ha tudnd, mi is vr rd, ktelyeidet tvol tartand. Igen, s mr ott is volnl. Kedves bartaim, most ne lljunk meg, hanem pont most kell elindulnunk a megismers nagy tjn. Akkor kell elindulnunk, amikor meglttuk az irgalmassgt. Mi most ezt meglttuk. Lttuk az ednyt, lttuk, hogy kpes megbocstani, kpes felemelni, amikor elesnk a nagy ton. odajn, lehajol, s a kezt nyjtja. Btran fogadjuk el, btran tegyk a keznket az irgalmas kezbe, s lelknk megnyugszik a mindennapok rohan tjn. Mert ki az, aki a legjobban ismer minket? Akiben megbzhatunk. Ht nem a hatalmas Isten, aki mint egy nagy Oroszln ott ll mellettnk s vigyz rnk.

mskpp ismer minket. Szinte rnk sem emelte a szemt. gy vagyunk, mint a kt vize, mely ragyogva rezzent meg a tekintettl. Egyetlen tkr… mint a kt… Ahogy csillog a mlyben. Nem kellett kilpnie nmagbl, sem a szemt felemelnie, hogy lsson minket. sajt magban – nnnmagban – ltott minket. Birtokba vett. thatolt rajtunk erszak nlkl, elvve tlnk minden szgyennket. mekkora megnyilvnulsa ez a szeretetnek…!

 

 

  1. Az egyhz, amita csak ltezik, a kereszt s a feltmads misztriumra hivatkozva hirdeti Isten irgalmassgt, a remny zlogt s az dvssg forrst az ember szmra. Mindazonltal gy tnik, hogy ma klnlegesen is hivatsa, hogy hirdesse a vilgnak ezt az zenetet. Nem mellzheti ezt a kldetst, amikor az r maga hvja Szent Fausztina tansgttelvel.

Isten a mi korunkat vlasztotta ki erre. Taln azrt, mert a 20. szzadot a sok terleten megmutatkoz, vitathatatlan sikerek ellenre egsz klnlegesen megblyegezte a „gonosz misztriuma”. A jknak s a rosszaknak ezzel az rksgvel lptnk be az j vezredbe. Az emberisg eltt a fejldsnek j tvlatai trulnak fl, ugyanakkor eddig ismeretlen veszedelmek fenyegetik. Az ember gyakran gy l, mintha Isten nem ltezne, st, elfoglalja Isten helyt. A teremt jogait kveteli magnak, hogy beavatkozzk az emberi let titkba. Gn – manipulcikkal meg akarja hatrozni az ember lett s annak a vgt a halllal. Elutastva az isteni trvnyeket s az erklcsi elveket, nyltan megtmadja a csaldot. A legklnbzbb mdon prblja elhallgattatni Isten szavt az emberi szvekben, s Istenbl „nagy tvollvt” akar formlni a kultrban s a npek lelkiismeretben. A „gonoszsg misztriuma” ma is jellemzi a vilgot.

E titkot tapasztalva az ember gy l, hogy fl a jvtl, az ressgtl, a szenvedstl, a megsemmislstl. Taln ppen ezrt trtnt, hogy Krisztus egy alzatos apca tansgtteln keresztl lpett be a mi korunkba, hogy vilgosan megmutassa a megknnyebbls s a remny forrst, mely Isten rk irgalmassgban rejlik.

Az irgalmas szeretet zenett jult ervel kell megszlaltatnunk. A vilgnak szksge van a szeretetre. Eljtt az ra, hogy eljuttassuk Krisztus zenett mindenkihez: klnlegesen azokhoz, akiknek embersge s mltsga, gy tnik, elvsz a gonoszsg mvben. Eljtt az ra, amikor az isteni irgalmassg zenete, flbreszti a szveket a remny, s egy j civilizci, a szeretet civilizcijnak szikrjv lesz.

Az egyhz ezt az zenetet fradhatatlanul akarja hirdetni, nem csupn buzdt szavakkal, hanem az irgalmassg figyelmes gyakorlsval. Ezrt tudja folyamatosan megmutatni csodlatramlt emberek pldjt, akik az istenszeretet s a felebarti szeretet nevben „elmentek s b termst hoztak”. II Jnos Pl ppa emlkeztet bennnket arra, amit az isteni irgalmassgrl szl enciklikjban rt: „Az ember olyan mrtkbe jut el az irgalmas Isten szeretetbe, az irgalmassghoz, amennyire maga talakul, az ilyen felebarti szeretet szellemben. Brcsak egyre jobban felfedeznnk ezen az ton az isteni irgalmassg titkt, hogy naponta meglhessk.

 

  1. Kedves testvrek! Kvnom mindanyiunknak, ha mr benne vagyunk a brkban induljunk el, de ne szlljunk ki. Ne felejtsk el, hogy minden nap a brkban vagyunk embertrsainkkal, akik szintn az oszlopok fel mennek, s segtsk ket, hogy el is jussanak oda. Legynk mi az ersek, akik lttuk Isten vgtelenl nagy szeretett, s irgalmassgt. Most pedig hangozzon el II. Jnos Pl ppa felhvsa: „trjtok ki a szveteket Isten legnagyobb ajndka eltt, mely Krisztus keresztje ltal, mint irgalmas szeretet mutatkozott meg a vilgnak. Ma, amikor mr ms idket lnk, egy j vszzad s vezred hajnaln, legyetek tovbbra is kszsgesek tansgot tenni az ember gye mellett, hogy soha el ne vlasszk az ember gyt Isten szeretettl. Segtstek a modern embert, hogy megtapasztalhassa Isten irgalmas szeretett, aki ragyogsban s melegben dv

 
boldog II. Jnos Pl szently

 
Online jegyesok
 
Az els kzssg a csald/programok
 
Szmll
Induls: 2007-03-04
 
ra
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
TV miosierdzie

http://www.milosierdzie.pl/lagiewniki/index.php/pl/tv-milosierdzie-pl.html

 
Elektronikus kpeslapkld
 
l kamerk a zarndokhelyeken
 
Linkek
 
Katolikus sajt
 
Rdik
 
Internetes jtk
 
Polish
 
A JTK INGYENES (RDEMES KIPRBLNI)
 
Tartalom

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints