Dives in misericordia
2007.03.06. 19:39
II. Jnos Pl ppa: Az irgalmassgban gazdag Isten kezdet enciklikja
II. JNOS PL PPA
DIVES IN
MISERICORDIA
KEZDET
ENCIKLIKJA
SZENT ISTVN TRSULAT
AZ APOSTOLI SZENTSZK KNYVKIADJA
BUDAPEST, 1981.
A HIVATALOS LATIN SZVEGBL FORDTOTTA
DR. DIS ISTVN
ISBN 963 360 119 3 sszkiads
IBSN 963 360 152 5 III. ktet
ELSZ
A Szentatya 1980. november 30-n, dvent els vasrnapjn dlben a kvetkez szavakkal adta t az Egyhznak msodik enciklikjt, amely szorosan kapcsoldik az1979. mrcius 4-n kelt Redemptor Hominis enciklikhoz:
"Ha hasonlattal akarunk lni, elmondhatjuk, hogy az dventtel mindig jra kezddik az emberi szvek zarndoklata Krisztus fel, aki kinyilatkoztatja neknk az Atya s az szeretetnek misztriumt. Ezrt hajtottam nagyon, hogy dvent els vasrnapjhoz kapcsoldjk a Dives in misericordia enciklika megjelense, melynek legfbb clja, hogy az Atya szeretetre emlkezzen s emlkeztessen, amely Krisztus egsz messisi mvben megnyilvnult, vilgrajveteltl kereszthallig s fltmadsig... Az Egyhznak s a vilgnak szksge van az irgalomra, melyben testet lt az a szeretet, mely ersebb a bnnl s mindenfajta rossznl, mely az embert fldi lete folyamn behlzza."
A ppa tant: gondosan megszerkesztett teolgiai trakttust ad keznkbe, s komoly elmlkedsre serkent. Az enciklika minden sorban az elmlked, a vilgrt atyaknt aggd ppa szava szl. ppen ezrt nemcsak a szveggel kell tallkoznunk, hanem trekednnk kell arra is, hogy a ppval egytt elmlkedjnk az irgalomrl.
TARTALOMJEGYZK
ELSZ
ELS RSZ
AZ ISTENI IRGALOM MINT FELSZLTS
1. Krisztus szava az Utols Vacsorn
2. Az enciklika clja: Krisztusban megmutatni az "irgalom Atyjt"
3. Az Egyhz az irgalom Istenhez vezeti az embert
4. A teocentrikus s az antropocentrikus szemllet sszetartozsa
5. Krisztus "elmagyarzta" neknk Istent
6. Krisztus lthatv tette az irgalom Atyjt
7. A mai ember nem rti az irgalom fogalmt
8. A vilg veszlyeztetett llapota
9. Az irgalom felszlts az Egyhz fel
10. Knyrgnnk kell az irgalomrt
MSODIK RSZ
AZ ISTENI IRGALOM KINYILATKOZTATSA
I. KRISZTUS KINYILATKOZTATJA ISTEN IRGALMT
11. Kinyilatkoztatst elssorban a "szegnyek" rtik
12. Irgalmassga tansg messisi kldetse mellett
13. A messisi irgalom tettekben fejezdik ki
14. Krisztusban megtesteslt az isteni irgalom
15. Prdikciinak f tmja az irgalom
16. Az isteni irgalom tny s trvny
17. Krisztus az irgalom kinyilatkoztatsa s mintakpe
II. AZ IRGALOM KINYILATKOZTATSA AZ SZVETSGBEN
18. Az isteni irgalom Izrael szmra tapasztalat volt
19. A szvetsg megszegse s az isteni irgalom
20. Isten irgalma ersebb, mint a np bnei
21. A szorongatott ember az irgalomhoz menekl
22. A kivonulsban megtapasztalt irgalom
23. A hitszegs megbocstsa
24. Az irgalom megmutatkozsa Isten s npe kapcsolatban
25. Az irgalom a zsoltrokban
26. Az irgalom az r s npe kztti prbeszd lnyege
27. Az irgalom szemlyes megtapasztalsa a bnbnatban
28. Az igazsgossg s az irgalom sszetartozsa Istenben
29. Az irgalom vgighzdik az dvtrtneten
III. AZ IRGALOM KINYILATKOZTATSA AZ EVANGLIUMBAN
30. A Magnificat s a Benedictus
31. A tkozl fi pldabeszde
32. A tkozl fi bne az sbnnek is kpe
33. A tkozl fi bne a szemlyes bnknek is kpe
34. A bnben a szemlyes mltsg veszett el
35. A tkozl fi hazatrsnek igazi oka
36. A tkozls bne az atyt is srtette
37. Az atya alakja Istent mint Atyt kpviseli
38. Az atya rmnek forrsa
39. Az atyai irgalom flemel s visszaadja
az elveszett fii mltsgot
40. Az irgalom kzs rtktapasztalat
41. A megtrs a szeretet s az irgalom jele a vilgban
IV. AZ ISTENI IRGALOM MEGJELENSE A HSVT MISZTRIUMBAN
1. A kereszt mint az igazsgossg s az irgalom jele
42. A megvlts megmutatja Isten hsgt s az ember mltsgt
43. A kereszt fordulat az irgalom kinyilatkoztatsban
44. Isten irgalmassga szeretetben fakad s benne hoz gymlcst
45. Isten a keresztben teszi tkletess a teremtst
46. A kereszt a szvetsg jele is
47. Az utols sz a fltmads
2. Krisztus fltmadsa mint az isteni irgalom kinyilatkoztatsa
48. A kereszt tlet a hall fltt
49. A vgs beteljeseds alapja lettetett a hsvti misztriumban
50. Ebben a vilgban a szeretet megnyilvnulsa az irgalom
51. Krisztus irgalmat kr
52. Az irgalomra ktelez "des trvny"
53. A hsvti misztrium az irgalom kinyilatkoztatsnak
beteljesedse
54. A fltmadt Krisztus az irgalom forrsa
3. Mria, az Irgalom Anyja
55. A Hsvtban a Magnificat prfcija is beteljeslt
56. Mria rszese az irgalom kinyilatkoztatsnak
57. Tapasztalta s "kirdemelte" az irgalmat
58. Istenanyasga teszi Mrit az irgalom eszkzv
59. A Zsinat tantsa Mrirl
HARMADIK RSZ
A MI VILGUNK S AZ ISTENI IRGALOM
I. VILGUNK KPE
1. Korunk jellemz vonsai
60. Pozitv adatok
61. Nyugtalant jelensgek a Zsinat idejn
62. A mai helyzet
2. A korunkat fenyeget veszedelmek
63. A hbor veszedelme
64. "Bks" veszedelmek
65. Ketts veszlyrzet
66. Szocilis ellentmondsok
67. A flelem orvoslsi ksrletei
3. Az igazsgossg a mi vilgunkban
68. Az igazsgrzet nvekedse
69. Az Egyhz egyttrez az emberekkel
70. Az igazsgossg a gyakorlatban eltorzul
71. Az igazsgossg nmagban nem elegend
72. Korunk erklcsi bajai
II. ISTEN IRGALMA AZ EGYHZ KLDETSBEN
1. Az Egyhz feladata, hogy folytassa az irgalom kinyilvntst
73. Vllalnia -- vallania, hirdetnie s lnie -- kell az isteni irgalmat
74. Az irgalom jelenlte az Egyhz imdsgos s liturgikus letben
75. Az Egyhz lete bizonytja az irgalom nagysgt
76. Jzus Szve az irgalom koncentrlt kinyilatkoztatsa
77. Az Eucharisztia s az isteni irgalom megtapasztalsa
78. A bnbnat szentsge s az isteni irgalom
79. Az Egyhz hirdeti s vallja a megtrst
80. A megtrs nem tmeneti tett, hanem llapot
81. Az kumenizmusnak is flttele az irgalmas szeretet
2. Az irgalmas szeretet emberi gyakorlsa
82. Az irgalmas szeretet gyakorlsa ktelessgnk
83. Aki irgalmas: ajndkoz s ajndkot nyer
84. Az irgalmassg tette mindig klcsns
85. Az irgalom s az igazsgossg sszetartozik
86. Az irgalom valstja meg igazn az emberi sszetartozst
87. A nemes emberi kapcsolatok felttele az irgalom
88. Akiknek klnsen is szksgk van az irgalmas szeretetre
89. A vilg emberibb ttelhez szksges irgalom
90. Az irgalom a megbocstsban lt testet
91. "Mikppen mi is megbocstunk"
92. A megbocst irgalom nem rombolja az igazsgossgot
93. Az irgalom az igazsgossg legnemesebb formja
94. Az Egyhz kteles szolglata az irgalmas megbocsts
95. Az irgalom szolglata szegnysget kvetel
BEFEJEZS
IMDKOZZUNK ISTEN IRGALMRT
96. Az Egyhznak knyrgnie kell az isteni irgalom elnyersrt
97. Hirdetnie kell a mai ember fel is az irgalmat
98. A megismert, gazdag tartalm irgalomrt knyrgnk
99. Az Egyhz knyrgse minden ember javra szl
100. A nem hvknek is meg kell rtenik az Egyhz aggodalmt
101. Krisztus nevben, Mrival s a szentekkel egytt imdkozunk
102. Az Egyhz azrt l, hogy az irgalom jele legyen
Fggelk
II. JNOS PL PPA
TISZTELEND TESTVREINEK, SZERETETT FIAINAK
S LENYAINAK DVZLETT S APOSTOLI LDST
KLDI!
ELS RSZ
AZ ISTENI IRGALOM MINT FELSZLTS
Krisztus szava az Utols Vacsorn
1. "Irgalomban gazdag Isten" ,1 akit Jzus Krisztus mint Atyt nyilatkoztatott ki, s az Fiaknt nmagban megmutatott neknk s bizonytott elttnk.2 Errevonatkozan emlkezetnkbe kell idznnk azt a percet, amikor a tizenkt apostol egyike, Flp gy szlt Krisztushoz: "Uram, mutasd meg neknk az Atyt, s ez elg neknk". Krisztus gy vlaszolt neki: "Oly sok ideje veletek vagyok, s nem ismertl meg engem?... Aki engem ltott, Itta az Atyt."3 Ezek a szavak abban az utols beszdben hangzottak el, mellyel Krisztus bcst vett vitl a hsvti vacsora kezdetn, melyet azon szent napok esemnyei kvettek, melyekben egyszer s mindenkorra meg kellett bizonyosodnunk arrl, hogy "Isten,... aki gazdag az irgalomban, igen nagy szeretete miatt, mellyel szeretett minket, amikor mg halottak voltunk a bnk miatt, Krisztussal egytt letre keltett minket".4
Az enciklika clja: Krisztusban megmutatni az "irgalom Atyjt"
2. A II. Vatikni Zsinat tantst kvetve, s egyttal szemmel tartva korunk klnleges viszonyait, a Redemptor Hominis kezdet enciklikt az emberrl szl igazsgnak szenteltk. Ez az igazsg a maga teljessge s mlysge szerint Krisztusban trul fl elttnk. Most azonban, ezekben a ktsges s nehz napokban egy msik s nem kevsb jelents igny arra ksztet minket, hogy ismt ugyanabban a Krisztusban, a mi Urunkban flfedjk az Atya arct, aki valban "az irgalmassg Atyja s a teljes vigasztals Istene".5 A Gaudium et Spes konstitciban ezt olvassuk: "Krisztus, az j dm... teljessggel megmutatja az embernek az embert, s fltrja eltte legnemesebb hivatst"; ezt pedig "az Atya s az szeretete misztriumnak" kinyilatkoztatsban teszi.6 A Zsinat idzett szavai nagyon vilgosan tanskodnak arrl, hogy az embert termszetnek teljes mltsgban csak gy lehet bemutatni, ha Istennel kapcsolathan ltjuk az egsz embert, s mindezt nem csupn fogalmilag, hanem magnak az letnek egszen relis dolgaiban. Mert az ember s vgs hivatsa az Atya s az szeretete misztriumnak kinyilvntsa ltal trul fl Krisztusban.
Az Egyhz az irgalom Istenhez vezeti az embert
3. Ezen oknl fogva a jelen krlmnyek kztt javunkra vlik, ha elemezzk ezt a misztriumot, mert az Egyhz s korunk embernek sokfle tapasztalata ksztet r: oly sok emberi szv srget krse, nemklnben fjdalma s remnye, szorongsa s vrakozsa kveteli. Ezenkvl ha igaz az, amit a Redemptor Hominis kezdet encikliknkban meghirdettnk -- ti. hogy minden egyes ember az Egyhz tja --, akkor azt sem hagyhatjuk figyelmen kvl, amire az Evanglium s a Hagyomny kvetkezetesen figyelmeztet, hogy ezt az utat minden egyes emberrel egyenknt kell vgigjrnunk, gy, ahogy Krisztus kijellte, amikor nmagban kinyilatkoztatta az Atyt s az szeretett.7 Valahnyszor teht Krisztus Jzusban az ember fel irnyul ez az t -- mely a szzadok vltoz krlmnyei kztt egyszer s mindenkorra az Egyhzra bzatott --, mindannyiszor az Atya s az szeretete fel megynk. A II. Vatikni Zsinat ezt az igazsgot korunk embere szmra megerstette.
A teocentrikus s az antropocentrikus szemllet sszetartozsa
4. De minl inkbb az ember fel fordul az Egyhz tevkenysge -- azaz mondhatjuk: minl inkbb antropocentrikuss vlik --, annl inkbb meg kell szilrdtani s tkletess kell tenni e tevkenysg teocentrikus voltt: azaz Jzus Krisztusban az Atyra irnyultsgt. Jllehet klnfle vlemenyek s flfogsok mind a mltban, mind a jelen korban s ma is hajlamosak arra, hogy megosszk, st egymssal szembelltsk a teocentrizmust (istenkzpontsgot) s az antropocentrizmust (emberkzpontsgot), az Egyhz Krisztust kvetve arra trekszik, hogy a trtnelem folyamn e kettt szoros egysgbe foglalja. A legutbbi Zsinat tantsnak ez az egyik f, vagy taln legfontosabb princpiuma. Ha teht az Egyhz jelen korszakban vllalt feladatnl fogva a legfontosabb teendnk, hogy ennek a Zsinatnak a tantst megvalstsuk, hittel, nyitott szvvel s kszsges llekkel mi magunk is erre a princpiumra hivatkozunk. A mr emltett encikliknkban arra trekedtnk, hogy kifejtsk: az Egyhz mlyebb s sokkal gazdagabb megismersnek -- ez is ugyanennek a Zsinatnak gymlcse -- szlesebbre kell trnia rtelmnket s szvnket Krisztus fel. Most jra hangslyozni kvnjuk, hogy senki nem nylhat meg Krisztus fel -- aki mint a vilg Megvltja egszen kinyilatkoztatja az embert az embernek -- msknt, mint az Atyval s az szeretetvel val rettebb kapcsolatban.
Krisztus "elmagyarzta" neknk Istent
5. Isten, "aki megkzelthetetlen fnyben lakik,8 a mindensg nyelvn beszl az emberhez: "mert az lthatatlan tkletessgei, rk ereje s istensge, a vilg teremtse ta a teremtett dolgok ltal rtelemmel szemllhetk".9 De ez a kzvetett s tkletlen ismeret, amely az Istent a teremtmnyek s a lthat vilg rvn keres llek gymlcse, mg nem az "Atya ltsa", mert "Istent soha nem ltta senki" -- mondja Szent Jnos. S hogy ennek az igazsgnak mg nagyobb slya legyen, hozzteszi: "az egyszltt Isten, aki az Atya ln van, magyarzta el".10 Ez az "elmagyarzs" a maga isteni letnek kifrkszhetetlen misztriumban -- egysgben s hromsgban -- mutatja meg Istent; t, aki megkzelthetetlen fnyben lakik.11 Mindazonltal Krisztus e "magyarzata" elssorban ember irnti szeretete, azaz emberszeretete, "filantrpija" oldalrl ismerteti meg velnk Istent.12 Az "lthatatlan" tkletessgei ebben egsz klnlegesen "lthatv" vlnak, st sszehasonlthatatlanul lthatbb, mint minden egyb mvben, melyek "teremtettek". Mert Krisztusban s Krisztus ltal vlnak lthatv, azaz tetteiben s szavaiban, vgl pedig kereszthallban s fltmadsban.
Krisztus lthatv tette az irgalom Atyjt
6. gy teht Krisztusban s Krisztus ltal Isten is flragyog a maga irgalmban, hiszen ltala s benne megmutatkozik az az isteni tulajdonsg, melyet mr az szvetsg is klnbz kpekkel s kifejezsekkel mint "irgalmat" hatrozott meg. Krisztus ehhez az szvetsgi hagyomnyhoz fz rkrvnyrtelmezst. Az irgalomrl nemcsak beszl, nemcsak pldabeszdekkel s hasonlatokkal magyarzza, hanem szemlyben magra ltve megtestesti. Hiszen elmondhat rla, hogy maga az "irgalom". Mindazoknak teht, akik megltjk s megtalljk benne az irgalmat, klnleges mdon "lthatv" lesz Isten, mint az "irgalomban gazdag" Atya.13
A mai ember nem rti az irgalom fogalmt
7. gy tnik, korunk embernek lelklete szembefordul az irgalmas Istennel, taln jobban, mint korbban. S azt is megprblja, hogy az emberi szvbl kiirtsa s az letbl kiiktassa az irgalom gondolatt is. Mert gy vli, az irgalom szava s fogalma nehzsget okoz annak az embernek, aki a trtnelemben eddig tapasztalt mrtken messze tl rr vlt, s az eddig nem ltott tudomnyos s technikai fejlds jvoltbl hatalma al vetette a Fldet s uralkodik rajta14 . Ez a fld feletti uralom azonban csak akkor nem hagy helyet az irgalomnak, ha egyoldalan s felsznesen fogjuk fl. Erre vonatkozan hasznos lesz feleleventennk azt a kpet, amelyet a Gaudium et Spes konstitci kezdetn tallunk. Tbbek kztt ezeket a tteleket olvashatjuk ott: "gy teht a modern vilg egyszerre mutatkozik hatalmasnak s ertlennek, kpesnek arra, hogy megvalstsa a legjobbat, de arra is, hogy elkvesse a legrosszabbat; egykppen nyitva van szmra az t a szabadsg vagy a rabszolgasg, a halads vagy a visszaess, a testvrisg vagy a gyllkds fel. Tovbb rbred az ember, hogy neki magnak kell helyes irnyba terelnie azokat az erket, melyeket szabadtott fl, mert ezek eltiporhatjk, de szolglhatjk is".15
A vilg veszlyeztetett llapota
8. A mai vilg llapota a dolgoknak nemcsak olyan vltozsait jelzi, melyek az emberisg jobb jvjt grik, hanem tbb olyan fenyeget jelensget is mutat, melyek minden eddig ismert veszedelemnl sokkal rosszabbak. Az Egyhznak, jllehet az ilyenfajta fenyegetsek eltlst soha nem mulasztja el (lsd az ENSZ, az UNESCO, a FAO eltt, valamint egyb helyeken tett nyilatkozatait), mgis ismtelten vizsglnia kell ket az Istentl kapott igazsg fnynl.
Az irgalom felszlts az Egyhz fel
9. Mert ahogyan Istennek, az "irgalmassg Atyjnak" igazsga Krisztusban megjelent,16 az mdot ad neknk arra, hogy nagyon "emberkzelben" szemlljk t. Olyannak ltjuk, aki leginkbb akkor van kzel az emberhez, amikor az gytrdik s lete vagy legbensbb mltsga kerl veszlybe. ppen ezrt az Egyhz s a vilg jelenlegi helyzetben az emberek egyenknt is, kzssgben is, sajt kezdemnyezsk alapjn -- hogy gy mondjuk -- az eleven hitrzktl vezetve visszatrnek Isten irgalmhoz. Erre ktsgtelenl maga Krisztus biztatja ket, aki a Szentllek ltal az emberi llekben tevkenykedik. Istennek, az "irgalmassg Atyjnak" Krisztus ltal fltrt misztriuma ugyanis olyan klnleges flszltss vlik, mely az embert fenyeget mai veszedelmek kzepette az Egyhz fel hangzikel. Jelen encikliknkkal teht ezt a flszltst akarjuk elfogadni: a kinyilatkoztats s a hit rkrvny, valamint egyszersgben s mlysgben pratlan szavaibl kvnjuk merteni mondanivalnkat, hogy ezltal Isten s az emberek szne eltt jra elmondjuk korunk nagy gondjt.
Knyrgnnk kell az irgalomrt
10. A hit s a kinyilatkoztats ugyanis nem arra figyelmeztet, hogy Istennek, az "irgalmassg Atyjnak" misztriumt a trgyi valsgtl elvonatkoztatva szemlljk, hanem inkbb arra, hogy Krisztus nevben s Krisztussal egytt ehhez az irgalmassghoz folyamodjunk. Nemde Krisztus hatrozottan lltotta, hogy a mi Atynk, "aki a rejtekben lt",17 szntelenl vrja tlnk, hogy minden szksgnkben hozz forduljunk s mindig az misztriumt kutassuk: ti. az Atya s az szeretetnek misztriumt?18
ppen ezrt azt kvnjuk, hogy a kvetkez elmlkedsek vezessenek kzelebb mindenkit ehhez a misztriumhoz, s egyben jelentsenek srget felszltst az Egyhz fel az irgalomra, melyre az ember s a mai vilg annyira rszorul. St, pontosan erre szorul r, br sokszor tudatban sincs ennek.
MSODIK RSZ
AZ ISTENI IRGALOM
KINYILATKOZTATSA
I. KRISZTUS KINYILATKOZTATJA ISTEN IRGALMT
Kinyilatkoztatst elssorban a "szegnyek" rtik
11. Nzret vrosban a fldijei eltt Krisztus Izais prftra hivatkozott: "Az r lelke rajtam; azrt kent fl engem, hogy hirdessem az rmhrt a szegnyeknek. Elkldtt, hogy prdikljam a foglyoknak a szabadulst s a vakoknak a ltst, hogy szabadon bocsssam az elnyomottakat, s prdikljam az rkedves esztendejt."19 Lukcs szerint ez Krisztus els messisi megnyilatkozsa, melyet majd az evangliumbl ismert tettek s kijelentsek kvetnek. E tettek s szavak ltal jelenti meg Krisztus az Atyt az emberek kztt. Arra azonban nagyon fl kell figyelnnk, hogy ezek az emberek elssorban a szegnyek: akik nlklzik az let fenntartshoz szksges javakat, meg vannak fosztva szabadsguktl, vakok lvn nem szemllhetik a teremtett dolgok szpsgt, lelki fjdalmaktl szenvednek, trsadalmi igazsgtalansgok ldozatai vagy ppen bnsk. Leginkbb teht szmukra lesz a Messis knnyen flismerhet jele Istennek, aki a szeretet. Magnak az Atynak vlik jelv. Ebben a lthat jelben szemllhetik az Atyt korunk emberei ppgy, mint akik a rgebbi korokban ltek.
Irgalmassga tansg messisi kldetse mellett
12. Hasznos azt is megjegyeznnk, hogy amikor kldttek jttek Jzushoz Keresztel Jnostl, hogy megkrdezzk: "Te vagy, aki eljvend vagy, vagy mst vrjunk?",20 ugyanarra hivatkozik, amivel Nzretben elkezdte a tantst s gy felel nekik: "Elmenvn jelentstek Jnosnak, amit lttatok s hallottatok: vakok ltnak, sntk jrnak, leprsok megtisztulnak s a sketek hallanak; halottak fltmadnak, a szegnyeknek hirdettetik az evanglium". Majd gy fejezte be szavait: "s boldog mindaz, aki nem fog megbotrnkozni bennem".21
A messisi irgalom tettekben fejezdik ki
13. Jzus teht leginkbb letstlusval s tetteivel nyilatkoztatta ki, hogy mi mdon van jelen e vilgban az a szeretet, amely tevkeny, amely megszltja az embert, s tartalmazza mindazt, ami az ember embersgt jelenti. Az ilyenfajta szeretet nagyon rzkenyen rinti az embert, valahnyszor beteg, jogtalan vagy nyomorsgos helyzetben van, s egyltaln egsz trtnete folyamn, amg csak "emberi llapotban" van. Az "emberi llapot" klnfle mdokon jelli az ember szorongsait, fizikai s erklcsi trkenysgt. Mrpedig pontosan ez az llapot az, amelyben megmutatkozik az a fajta szeretet, amelyet a Szentrs nyelvn "irgalmassgnak" mondanak.
Krisztusban megtesteslt az isteni irgalom
14. Krisztus teht kinyilatkoztatja Istent, aki Atya, aki "a szeretet", amint ezt Szent Jnos mondja els levelben.22 Fltrja elttnk az "irgalomban gazdag" Istent, amint ezt Szent Plnl olvassuk.23 Ez pedig nemcsak egy egyszer tants, hanem olyan tnyleges valsg, mely Krisztusban mutatkozik meg szmunkra. Krisztus tudta, hogy szeretete s irgalma jelenvalv teszi az Atyt. ppen ezrt ezt tekintette kldetse, messisi feladata f bizonysgnak: ez volt az, amit sajt szavaival elszr a nzreti zsinaggban hirdetett, majd tantvnyai s Keresztel Jnos kldttei eltt megismtelt.
Prdikciinak f tmja az irgalom
15. Jzus ezrt tette prdikciinak is egyik f tmjv az irgalmat, hogy bemutassa a jelenval Istent, aki Atya, szeretet s irgalom. Amint ms tmakrkben is szokta, az irgalomrl is "parabolkban", pldabeszdekben szl, mivel ez a kifejezsi forma jobban fltrja a mondottak termszett. Elegend emlkeznnk a tkozl fi,24 az irgalmas szamaritnus,25 vagy a gonosz szolga26 pldabeszdre. De ezeken kvl is szmtalan helyet tallunk Krisztus tanitsban, melyek mindig j mdon vilgtjk meg a szeretetet s az irgalmat. Gondoljunk csak a j psztorra, aki elmegy, hogy megkeresse az eltvedt brnyt,27 vagy az asszonyra, aki flforgatja a hzat, hogy megtallja elveszett drachmjt.28 Az evanglistk kzl Lukcs az, aki rszletesen kibontja Krisztus tantsnak e fejezett, s ezzel kirdemelte, hogy mvt az "irgalmassg evangliumnak" nevezzk.
Az isteni irgalom tny s trvny
16. Ha pedig a prdikcirl van sz, azonnal flvetdik a nagy krds: mi a szavak jelentse s a fogalmak tartalma? Jelen esetben a krds gy merl fl, hogy mit rtsnk az irgalom fogalmn a szeretet fogalmval sszefggsben. E fogalmak tartalmnak helyes ismerete kulcsfontossg ahhoz, hogy az irgalom Inyegt fl tudjuk fogni. Ez pedig valban igen fontos szmunkra. Mindazonltal mieltt tovbb folytatnnk az irgalomrl megkezdett elmlkedsnket, melynek folyamn szeretnnk pontosan kielemezni az "irgalom" fogalmi tartalmt s a sz jelentst, jl meg kell jegyeznnk, hogy Krisztus, mikzben kinyilatkoztatta Isten szeret irgalmt, megkvetelte az emberektl, hogy miutn t lttk, engedjk a sajt letkben is az irgalom s a szeretet ltal vezettetni magukat. Ez a kvetelmny a messisi zenet sajtos jelleghez tartozik, s az evangliumi "thosz" (erklcs) lnyegi magvt kpezi. A Mester ezt rszben parancsknt hirdeti a "nagy s els" parancsolatban,29 rszben ld formulaknt mondja ki, amikor a hegyi beszdben gy szl: "Boldogok az irgalmasok, mert k majd irgalmat nyernek".30
Krisztus az irgalom kinyilatkoztatsa s mintakpe
17. ppen ezert az irgalomrl szl messisi zenet ketts termszet: magn hordozza az isteni s az emberi termszet jegyeit. Krisztus mint a messisi jvendlsek beteljesedse -- mivel annak a szeretetnek megtesteslse, amely leginkbb a sr, boldogtalan bnsk irnt mutatkozik ersnek -- megjelenti s ily mdon teljesebben nyilatkoztatja ki az Atyt, aki "irgalomban gazdag" Isten. Mivel pedig Krisztus az emberek szmra egyttal a msok irnti irgalmas szeretet mintakpe is, sokkal inkbb a tetteivel, mint szavaival hirdeti azt az irgalomra szlt felhvst, amely az "evangliumi thosz" egyik lnyeges sszetevje. s ez nemcsak azrt fontos, hogy egy etikai trvny, illetve egy brmilyen ms trvny beteljesedjk, hanem azrt is, hogy eleget tegynk annak a nagyon slyos felttelnek, amely szksges ahhoz, hogy Isten a maga irgalmban kinyilatkoztassa magt az embereknek: "az irgalmasok irgalmassgot nyernek".
II. AZ IRGALOM KINYILATKOZTATSA AZ SZVETSGBEN
Az isteni irgalom Izrael szmra tapasztalat volt
18. Az szvetsgben az "irgalom" fogalmnak hossz s gazdag fejldse van. Ide kell teht visszatrnnk, hogy a Krisztusban megmutatkoz irgalom jobban vilgtani tudjon. Hiszen amikor tetteivel s parancsaival kifejezte az irgalmassgot, olyan emberekhez beszlt, akik nemcsak rtettk az irgalom fogalmt, hanem mint az Istennel kttt szvetsg npe, sok vszzados trtnelmkbl Isten irgalmassgnak klnleges tapasztalatval is rendelkeztek. Ez a tapasztalat nem csupn az egyes emberek, hanem a kzssg s a np egsz trsadalmnak lelklett is thatotta.
A szvetsg megszegse s az isteni irgalom
19. Izrael npe ugyanis gy lt szvetsgben Istennel, hogy a szvetsget tbbszr is megszegte. Mikor azonban tudatra bredt htlensgnek -- s Izrael hossz trtnete folyamn sohasem hinyoztak a prftk s msok, akik ezt a lelkiismeretet bresztgettk --, ez a np az irgalmat hvta segtsgl. Errl az szvetsgi knyvek nagyon sok bizonysgot adnak. A fontosabb esemnyek s elbeszlsek kzl most hadd emeljk ki csak a kvetkezket: a brk trtnetnek kezdett,31 Salamon imdsgt a templomszentelskor,32 Mikes imdsgt,33 azokat a vigasztalsokat s greteket, melyeket Izais hirdetett meg,34 a babiloni fogsgban levk imdsgt35 s a szvetsg megjtst a szmkivetsbl val visszatrs utn.36
Isten irgalma ersebb, mint a np bnei
20. Nagy jelentsge van annak, hogy prdikciikban a prftk sszekapcsoljk Isten szeretett az irgalommal, amelyre a np bnei miatt oly sokszor hivatkoznak. Az r Izraelt klnleges, a hzastrsi szeretethez hasonl, kivlaszt szeretettel szereti;37 ezrt bocstja meg bneit, mg a htlensget s az rulst is. Npt ismt irgalmba fogadja, ha a bnbnatot s a llek igaz megtrst ltja benne.38 A prftk tantsban azirgalom a szeretetnek azt a klnleges erejt jelzi, mely legyzi a vlasztott np bnt s htlensgt.
A szorongatott ember az irgalomhoz menekl
21. Ebben az ltalnos "trsadalmi" sszefggsben az irgalom gy is megmutatkozik, mint a bnben, klnbz fjdalmakban s szerencstlensgekben gytrd emberek bels tapasztalata. Mind a fizikai, mind az erklcsi rossz (azaz a bn), azt vltja ki, hogy Izrael fiai s lenyai az rhoz meneklnek s irgalmrt esedeznek. gy meneklt az rhoz Dvid, mikor bne slyossgnak tudatra bredt.39 Jb a maga szrny helyzetben hasonlkppenaz rhoz tr;40 s Eszter is, amikor flfogja, hogy npt hallra tltk, hozz menekl.41 S mg sok ms hasonl pldt tallunk az szvetsg knyveiben.42
A kivonulsban megtapasztalt irgalom
22. Izrael npe egsznek, s ezen bell az egyes embereknek sok formt lt meggyzdse -- melyet az egsz szvetsgi trtnelem bizonyt -- a vlasztott npnek arra az si tapasztalatra tmaszkodik, melyet az egyiptomi tartzkods idejn szerzett. Az r rtekintett szolgasgba vetett npe nyomorsgra, s meghallotta kiltsukat; ltva szorongatsukat elhatrozta, hogy megszabadtja npt.43 Az rnak ily mdon vgbevitt szabadt tetteiben aprfta meglthatta Isten szeretett, de knyrletessgt is.44 Ez szilrdtja meg a np egsze s minden egyes tagja biztonsgt: ez az isteni irgalom, melyrt mindenfajta nehzsgek kzepette knyrgni lehet.
A hitszegs megbocstsa
23. Tovbb ehhez jrul az, hogy az embernek a bne is nyomorsga. Ezt a boldogtalansgot az szvetsgi np az Egyiptombl val kivonuls, az aranyborj fllltsa ta ismerte. E gald szvetsgszegs bnt maga az r oldotta fl, amikor Mzesnek nneplyesen kijelentette: "Az r, az r irgalmas s kegyes, trelmes, nagyirgalmassg s igazmond."45 A vlasztott np s minden egyes tagja ebbl a kinyilatkoztatsbl mertette az ert s kapta az alapot ahhoz, hogy egy-egy bn utn Istenhez menekljn. Emlkeztethettk ugyanis t mindarra, amit nmagrl kinyilatkoztatott, s erre hivatkozva krhettk bocsnatt.46
Az irgalom megmutatkozsa Isten s npe kapcsolatban
24. Az r teht tetteivel s szavaival kezdettl fogva fltrta irgalmt a npnek, melyet kivlasztott magnak, s amely np llandan r hivatkozott, az irgalmassg Istenre, mind a szerencstlensgek idejn, mind sajt bnei utn. A szeretetnek e sokfle, s egymstl finomsgokban klnbz vltozata az r vi irnti irgalmban mutatkozik meg: atyja a npnek,47 mert Izrael az elsszltt fia.48 Ugyanakkor vlegnye is, hiszen a prfta szerint a np j neve: ruhama, azaz nagyon szeretett menyasszony, aki majd irgalomra fog tallni.49
Az irgalom a zsoltrokban
25. Akkor is, amikor e np htlensgvel flingerli az Urat, s az r elhatrozza, hogy elveti magtl, gyengdsge s megbocst szerete fordtja el t npe irnti haragjtl.50 Ezek utn rthet, hogy a zsoltrok szerzi mirt a hsg s az irgalom, a szeretet s a gyngdsg Istenrl rnak, amikor a legszebb zsoltrokat nekelik az rnak.51
Az irgalom az r s npe kztti prbeszd lnyege
26. Mindezekbl kvetkezik, hogy az irgalom nem csupn az istenfogalom tartozka, hanem az r s npe kztti benssges kapcsolatnak, a kzttk foly prbeszdnek is lnyege, s mint ilyen, Izrael egsz npnek, a np minden egyes fnak s lenynak lett is thatja. Az szvetsg sszes knyvei ebbl a szempontbl mutatjk be a sok jelents irgalmat. Ezrt nehz e knyvekbl vilgos vlaszt kapni erre a filozfiai krdsre: mi nmagban az irgalom? Mindazonltal a Szentrsban hasznlt szavak sok mindent tantanak rla.52
Az irgalom szemlyes megtapasztalsa a bnbnatban
27. Az szvetsg sok hasonl rtelm szval rja krl az r irgalmt, s mindegyik bizonyos egyedi jelentssel klnbzik a tbbitl, mgis mondhatjuk, hogy valamennyi arra irnyul, hogy az irgalom termszetfltti gazdagsgt bemutassa s sokarcsgt az ember el lltsa. Az szvetsg buzdtja a nyomorultakat, elssorban pedig azokat, akiket bnk terhelnek -- s nemklnben az Istennel szvetsgre lpett Izraelt --, hogy hvjk segtsgl az irgalmat, s flttlenl bzzanak benne, amennyiben az irgalmat pp a buksok s a lelkek remnyvesztse idejn emlti. S valahnyszor az irgalom megmutatkozott, illetvebeteljesedett a np vagy egy-egy ember letben, megtalljuk a Szentrsban az Istennek adott hlt s dicstst.
Az igazsgossg s az irgalom sszetartozsa Istenben
28. Ily mdon teht az irgalom az igazsgossg ellentteknt (de nem ellentmondsaknt!) jelentkezik, s gyakran nem csupn hatalmasabbnak, hanem mlyebbnek is bizonyul annl. Mr az szvetsg is meggyz arrl, hogy br az igazsgossg az emberben igazi erny (justitia), Istenben pedig transzcendentlis tkletessg, a szeretet mgis "elbbreval", mivel a szeretet az els s a f erny. A szeretet enyhti az igazsgossgot, s a szeretet mindvgig az igazsgossgnak szolgl. A szeretet igazsgossgot megelz magasabbrendsge -- ami az egsz kinyilatkoztatsnak jellemz adata -- az irgalomnak ksznhet. Ez a zsoltrosnak s a prftknak annyira nyilvnval volt, hogy nluk az igazsgossg az r irgalmbl kvetkez dvssget jelenti.53 Az irgalom teht klnbzik az igazsgossgtl, de nincs vele ellentmondsban, ha valban elfogadjuk Isten jelenltt az emberi trtnelemben -- amint ezt az szvetsg teszi --; Istent, aki mint a dolgok teremtje klnleges szeretettel szereti teremtmnyeit. A szeretet termszete szerint kizrja azt, hogy Isten gyllje vagy rosszat akarjon annak, aminek egykor a teljes ltt ajndkozta: "semmit sem gylltl azokbl, amiket teremtettl.54 E szavak flfedik az irgalom s az igazsgossg kapcsolatnak legmlyebb alapjait, melyekkel Isten az emberrel s a vilggal szemben viseltetik. Ezenkvl arra ksztetnek, hogy e kapcsolat elevent gykereit s vgs okait gy keressk, hogy visszavisszk ket a dolgok "principiumra", a teremts misztriumba. E szavak az szvetsg krlmnyei kztt elre jelzik Isten teljes kinyilatkoztatst, aki "a szeretet".55
Az irgalom vgighzdik az dvtrtneten
29. A teremts misztriumval pedig szorosan sszetartozik a kivlaszts misztriuma, mely meghatrozza annak a npnek a trtnett, melynek atyja a hite miatt brahm. E np ltal, amely vgigvonul az szvetsg s az jszvetsg idszakain, a kivlaszts eljut minden egyes emberhez s az emberisg egszhatalmas csaldjhoz. "rk szeretetben szerettelek meg tged; ezrt irgalmamban magamhoz vontalak".56 "A hegyek eltnnek majd, irgalmam azonban nem tvozik el tled, s az n bkm szvetsge nem fog meginogni."57 Ez az igazsg, mely a maga idejben Izrael fel hangzott el, az egsz emberi trtnelem tvlatt jelenti, amely tvlat egyszerre idbeli s eszkatologikus.58 Vgezetl Krisztus az Atyt ugyanabban a tvlatban s a lelkek elksztett llapotban gy nyilatkoztatja ki, amint eztaz szvetsgi knyvek szmos lapja megersti. E kinyilatkoztats vgt jelentik szenvedsnek elestjn Flp apostolnak mondott szavai: "Oly sok ideje veletek vagyok, s nem ismertl meg engem... Aki engem ltott, ltta az Atyt".59
III. AZ IRGALOM KINYILATKOZTATSA AZ EVANGLIUMBAN
A Magnificat s a Benedictus
30. Szent Lukcs evangliuma a kt szvetsg hatrn egsz klnleges megfelelssel visszhangozza azt az isteni irgalomhoz tartoz kt szt, melyekben erteljesen hangzik mindaz, amit az szvetsg teljes hagyomnya az irgalomrl mondott. Olyan nyelvi sajtsgok mutatkoznak ugyanis benne, amelyek klnbz szvetsgi rszekhez kapcsoldnak. Ltjuk Mrit, amint Zakaris hzba lpve teljes szvbl magasztalja az Urat irgalmrt, melynek "nemzedkrl nemzedkre" rszesei lehettek az istenflelk. Izrael kivlasztsrl szlva ismt csak az irgalomrl beszl, amelyrl Isten mindig megemlkezik.60 Mindkt esetben a hesedrl van sz, ti. a hsgrl, mely Isten npe irnti szeretetbl val; az gretekhez val hsgrl, mely Isten Anyjnak anyasgban nyeri el teljes megvalsulst. S miutn Keresztel Szent Jnos megszletett, atyja, Zakaris ugyanabban a hzban ldja Izrael Istent, sdicsti az irgalmt, amelyet "atyinkkal tett, megemlkezvn az szent szvetsgrl".61
A tkozl fi pldabeszde
31. Krisztus tantsban az irgalom szvetsgtl rklt kpe egyszerbb s benssgesebb vlik. Ez leginkbb taln a tkozl fi pldabeszdben mutatkozik meg,62 melyben az isteni irgalom lnyege szinte tapinthatan van kifejezve, br maga az irgalom sz nem fordul el benne. s ez nemcsak a nyelvhasznlatnak ksznhet, mint az szvetsgi knyvek esetben, hanem a hasonlatnak is, amely az atyai szeretet s a tkozl fi bnnek tallkozsban mdot ad arra, hogy mlyebben lthassuk az irgalom httrben rejl misztriumt.
A tkozl fi bne az sbnnek is kpe
32. Ez a fi ugyanis, aki megkapja atyjtl az rksg r es rszt, aztn elhagyja a hzat, hogy vagyont tvoli vidken "fnyz mdon lve" flemssze, valamikppen minden kor embert kpviseli, kezdve azzal, aki elsknt tkozolta el a kegyelem s az si mltsg rksgt. A hasonlat ebben az rtelemben nylik a legtgabbra. A pldabeszd ugyanis kzvetve a szeretet szvetsgnek minden megsrtst, a kegyelem minden elvesztst s az sszes vtket rinti. Igaz, ha a pldabeszdet sszevetjk a prftai hagyomnnyal, kevs utalst tallunk benne Izrael npnek htlensgre, a tkozl fi hasonlata azonban mgis kiterjeszthet arra is. A fi, "miutn mindent flemsztett..., maga is nyomorogni kezdett", annl is inkbb, mert a vidken, ahov az atyai hzat elhagyva kltztt, hnsg trt ki. Szeretett volna jllakni brmivel, akr a "takarmnybl, amit a disznk ettek", melyeket a "vidk egyik polgrnak" megbzsbl legeltetett, de azt is megtagadtk tle.
A tkozl fi bne a szemlyes bnknek is kpe
33. Ez a hasonlat az ember bels vilgra is rvnyes. Mert igaz, hogy az rksg, amit a fi az atyjtl kapott, anyagi javak halmaza volt; de e vagyonnl sokkal nagyobb jelentsg volt az a fii mltsg, amely az atyai hzban t megillette. Annak a helyzetnek teht, amelybe javainak elvesztsvel kerlt, figyelmeztetnie kellett volna t erre az elvesztett mltsgra. Amikor kikvetelte atyjtl a neki jr rszt, ezt minden bizonnyal nem gondolta t. S gy tnik, mg most sem trt maghoz, mikor ezt mondja: "Atymnak hzban hny brese bvelkedik a kenyrben, n pedig hen halok".
A bnben a szemlyes mltsg veszett el
34. Sajt helyzett mg mindig az elveszett javakhoz mri, melyek mr nincsenek birtokban, a bresek pedig az atyai hzban "bvelkednek" bennk. E szavai elssorban az anyagi javakkal val trdst jelzik. Mgttk azonban az elveszett mltsg fjdalma s az elszaktott fii kapcsolat flismerse rejlik.
A tkozl fi hazatrsnek igazi oka
35. Vgl erre az elhatrozsra jut: "Flkelek, elmegyek atym hzba, s mondom majd: Atym, vtkeztem az g ellen s a te szned eltt, s mr nem vagyok mlt arra, hogy fiadnak nevezzenek; tgy velem gy, mint eggyel a breseid kzl".63 E szavak lesen jelzik a legfbb nehzsg termszett.Anyagi krlmnyeinek sanyar volta, melybe knnyelmsge s vtke miatt jutott, megreztette vele, hogy fii mltsga alatt l. Mikor teht elhatrozta, hogy visszatr az atyai hzba, s megkri atyjt, hallgassa meg -- mr nem a fi, hanem egy akrmilyen bres jogn --, kvlrl nzve gy tnt, hogy a nyomor s az hsg knyszerti erre; az igazi ok azonban a nagyobb vesztesg megrtse volt. Mert hogy tulajdon atyja hzban bres legyen, ez ktsgtelenl nagy szgyen s rangveszts; a tkozl fi mgis ksz volt elfogadni e megszgyenlst. Pontosan tudta, hogy neki az atyai hzban nincs mr ms joga, csak legfeljebb annyi, mint egy bresnek. Elhatrozsa mindazon dolgok pontos ismeretbl fakadt, melyeket megrdemelt, s melyekre az igazsgossg szerint joga lehetett. Maga ez a megfontols bizonytja, hogy a tkozl fi lelkiismeretben flbredt az elveszett mltsg tudata, az a fisg, amelyben atyjval lt. Vgl is ilyen rzsekkel indult tnak.
A tkozls bne az atyt is srtette
36. A tkozl firl szl pldabeszdben egyetlen egyszer sem szerepel az "igazsgossg" sz, mint ahogy az eredeti szvegben az "irgalom" sem fordul el: de az igazsgossg s a szeretet sszekapcsolsa, amit mi irgalomnak neveznk, igen finom gonddal bele van szve az evangliumi plda tantsba. Mert napnlvilgosabb, hogy a szeretet mindannyiszor irgalomm vltozik, valahnyszor t kell lpnie az igazsgossg rgztett szablyt, mely pontos, de gyakran igen szk. A tkozl fi ugyanis azt rdemelte volna, hogy miutn az atyjtl kapott javakat eltkozolta, hazatrvn az atyai hzban bresknt keresse kenyert, s amennyiben kpes, lassanknt gyjtsn ssze magnak valamit, ami persze soha nem fogja elrni az eltkozolt vagyon mrtkt. Legalbbis az igazsgossg rendjnekez lett volna a kvetelmnye, st azt mg fll is haladta volna, hiszen ez a fi nem csupn az atyai rksg szmra rztt rszt vitte magval, hanem eljrsval atyjt is megbntotta s meggytrte. Cselekedetei ugyanis, melyekkel mltatlann vlt a fii mltsgra, nemcsak nem maradhattak kzmbsek atyja szmra, hanem fjdalmasan is rinthettk, hiszen vgl is a sajt firl volt sz, s ezt a kapcsolatot semmi sem oldhatta fl s nemszntethette meg. Ennek a tkozl fi is tudatban van; s ez egy olyan flismers, mely vilgosan megmutatja neki az elvesztett mltsgot, s arra serkenti, hogy megbecslje a helyet, melyben atyja hzban ezek utn mg rsze lehet.
Az atya alakja Istent mint Atyt kpviseli
37. A tkozl fi lelkillapotnak kpe mdot nyjt arra, hogy flfogjuk, miben is ll az isteni irgalom. Mert ktsgtelen, hogy ebben az egyszer, de mlysges hasonlatban az atya alakja Istent mint Atyt kpviseli. A pldabeszdbeli atya s szvnek legbensbb rzseit elrul viselkedse megnyitja annak lehetsgt, hogy az irgalmat az szvetsgben lt fik tvlatait meghalad, teljesen j, a korbbinl egyszerbb s mlyebb sszefggsben lssuk. A tkozl fi atyja ugyanis olyannak mutatkozik, aki hsges marad atyasghoz s hsges a szeretethez, melyet a maga rszrl soha nem vont meg fitl. S ez a hsg nemcsak abban a kszsges llekben jut kifejezsre, mellyel az atya tleli hazatr fit, hanem sokkal inkbb abban az rmben s nnepben, mely oly nagy, hogy a nagyobbik testvrben irigysget s ellenszenvet breszt, hiszen az atyai hztl soha nem ment el, s atyjt soha nem hagyta el.
Az atya rmnek forrsa
38. Az atya nmaga irnti hsge -- amely hsg mr az szvetsgi hesed fogalomban benne volt -- rzelmileg nagyon teltett. Mert ezeket olvassuk: amikor az atya megltta a hzhoz kzeled tkozl fit, "megindult s hozzfutva a nyakba borult s megcskolta".64 Bizonyra igen nagy megindultsggal cselekedett; ezadja a fi irnt tanstott nagylelksg magyarzatt, mely ksbb a nagyobbik testvrt oly nagy mltatlankodsra indtotta. Mrpedig e megindultsg okait a puszta rzelemnl sokkal mlyebben kell keresnnk; az atya ugyanis megrti, hogy valami alapvet j kerlte el a pusztulst: tulajdon finak embersge. Mert az rksget ugyan eltkozolta, embersge azonban biztonsgban van, st, most jra megtalltatott. Errl tanskodnak a szavak, amelyeket az atya a nagyobbik testvrnek mond: "Lakomznunk s rlnnk kellett, mert ez a testvred halott volt s letre tmadt, elveszett s megtalltatott".65 Ehhez jrul mg az is, hogy a Lukcs szerinti evanglium tizentdik fejezetben ott talljuk az jra megtallt brny pldabeszdt,66 majd az jra megtallt drachmt.67 Mindkt esetben ki van emelve az rm, ami a tkozl fi trtnetben is jelen van. Az atya nmaga irnti hsge teljes egszben az elveszett fi embersgre s mltsgra irnyul. Ez a vgs magyarzata annak az igen nagy rmnek, melyet a fi hazarkezse okozott.
Az atyai irgalom flemel s visszaadja az elveszett fii mltsgot
39. Tovbb a fi irnti szeretetrl -- arrl a szeretetrl, mely az atyasg termszetebl kvetkezik -- elmondhat, hogy szinte ktelezte az atyt, hogy trdjk fia mltsgval. Mert e trds hatrozta meg a szeretetnek azt a stlust, melyrl Szent Pl ezeket mondta: "A szeretet trelmes, a szeretet jsgos... nem keresi a magt, nem srtdik, nem gondol rosszat..., hanem egytt rl az igazsggal, mindent reml, mindent elvisel..." s "soha meg nem sznik".68 Az irgalom teht -- amint Krisztus a tkozl fi pldabeszdben bemutatja -- annak a szeretetnek a termszett hordozza, melyet az jszvetsgben "agapnak" neveznek. pp ezrt ez a szeretet le tud hajolni minden tkozl fihoz, minden emberi nyomorsghoz, klnsen pedig mindenfajta erklcsi nyomorsghoz, azaz bnhz. s amikor ez megtrtnik, az, aki az irgalmat megtapasztalja, nem megvetssel tallkozik, hanem azt rzi, hogy jra megtalltk s rtkelik t. Az Atya rme -- mert a fi "megtalltatott" s "jjledt"-- mindenekeltt egy srthetetlen rtkrl tanskodik, arrl, hogy a fi,jllehet tkozl lett, nem sznt meg az atynak fia lenni; de emellett egy visszaszerzett jt is jelez, amennyiben a tkozl fi visszatrt a tulajdon igazsghoz.
Az irgalom kzs rtktapasztalat
40. Ami Krisztus pldabeszde szerint az atya s a fi kztt trtnik, azt nem rtkelhetjk kls szemll gyannt, hiszen az irgalommal kapcsolatos sszes eltletnk nagyrszt egy csupn kvlrl hozott tlet gymlcse. Nha ugyanis megtrtnik, hogy az irgalomban valami egyenltlensget rznk az irgalmat gyakorol s az irgalmat nyer kztt, s emiatt az utbbit lenzzk. Ebbl pedig hajlandk vagyunk arra a vgkvetkeztetsre, hogy az irgalom megszgyenti azt, aki kapja, s megsrti az emberi mltsgot. A tkozl fi hasonlata azonban meggyz arrl, hogy a dolog egszen mskpp ll: az irgalom lnyege annak a kzs jnak megtapasztalsra tmaszkodik, ami maga az ember; s az embert egyetemesen megillet mltsg megtapasztalsbl fakad. Ez a kzs tapasztalat pedig azt eredmnyezi, hogy a tkozl fi nmagt s tetteit a teljes igazsgnak megfelelen kezdi ltni (az igazsgnak ez a ltsa a teljes alzatot jelenti). Az atya szmra viszont ugyanezen igazsg szerint a fi lesz az egyetlen rtk, hiszen vilgosan s nyilvnvalan ltja, hogy ez az rtk az igazsgossg s a szeretet titokzatos kzssge ltal vlt teljess; a szeretet ltal, mely feledni ltszik minden rosszat, amit a fi elkvetett.
A megtrs a szeretet s az irgalom jele a vilgban
41. A tkozl fi hasonlata egyszeren, pp ezrt gykerben fejezi ki a megtrs igazsgt. Hiszen pp a megtrs jelzi legmegbzhatbban az emberi trsadalomban jelenlev szeretet s irgalom hatst. Az irgalom sajtos s igazi ereje nemcsak abban ll, hogy btor, les s segtksz szemmel nz az erklcsi, fizikai, testi rosszra, hanem az irgalom termszethez az is hozztartozik, hogy szrevesz s azonnal segt; s kimenti az rtket a rossz valamennyi formjbl, ami a fldn vagy az emberben van. Ha pedig az irgalmat gy fogjuk fl, akkor Krisztus messisi zenetnek alapvet tantst jelenti, s mvnek alkot erejt jelzi. Ily mdon rtettk s gyakoroltk az irgalmat tantvnyai s kveti, kiknek lelkben s tetteiben pp az irgalom bizonytotta szntelenl a teremt szeretetet, mely nem engedi, hogy "legyzze a rossz", hanem legyzi a "jban a rosszat".69 Ezrt van szksg arra, hogy az irgalom igazi arct mindig jra flfedezzk. S jllehet klnfle eltletek szlnak ellene, korunknak mgis igen nagy szksge van erre.
IV. AZ ISTENI IRGALOM MEGJELENSE A HSVTI MISZTRIUMBAN
1. A KERESZT MINT AZ IGAZSGOSSG S AZ IRGALOM JELE
A megvlts megmutatja Isten hsgt s az ember mltsgt
42. Krisztus messisi igehirdetse s az emberek kztti tevkenysge vgl is a keresztbe s a fltmadsba ment t. E vgs esemny mlyre kell hatolnunk -- melyet a Zsinat hsvti misztriumnak nevez -- ha az irgalom igazsgt teljesen fl akarjuk trni, mint ahogyan maga az irgalom is teljesen fltrulkozott dvssgnk trtnetben. Mert ha a megvlts igazsgnak emberi oldala flfedi az ember mrhetetlen nagysgt, akit ilyen s ily nagy Megvltra mltattak, ugyanennek a megvltsnak isteni oldala utat nyit -- hogy gy mondjuk-- ahhoz, hogy tapasztalatilag s "trtnetileg" fedezzk fl annak a szeretetnek mlysgt, mely nem borzadt vissza a Fi egyedlll ldozattl, hogy eleget tegyen a Teremt s Atya hsgnek az ember irnt, akit sajt kpre teremtett, s mr "kezdetben" kivlasztott a kegyelemre s dicssgre.
A kereszt fordulat az irgalom kinyilatkoztatsban
43. A nagypntek esemnyei, s mr eltte a Getszemni kertben mondott imdsg is, szemmel lthat vltozst hoznak annak a szeretetnek s irgalomnak kinyilatkoztatsi folyamatban, melyet Krisztus messisi kldetsvel hajt vgre. ugyanis, aki "jt cselekedvn s gygytvn","gygytvn minden gyengesget s betegsget"70 ment vgig az emberek kztt, most ellenkezleg, sajt maga szorul irgalomra; s vrn is azt, amikor elfogjk s kignyoljk, eltlik s megostorozzk, tvissel koronzzk s keresztre szegezetten a legkegyetlenebb knok kztt leheli ki lelkt.71 pp amikor leginkbb megrdemeln az emberektl az irgalmat -- azoktl, akikkel csak jt tett --, nem kapja meg. St, akik legkzelebb llnak hozz, azok sem kpesek megvdeni, ellensgei kezbl kiragadni. Krisztusban messisi kldetsnek ezen az utols tjn beteljesednek a prftai jvendlsek, fleg Izais, melyet Isten Szolgjrl mondott: "az sebei ltal gygyultunk meg".72
Isten irgalmassga szeretetben fakad s benne hoz gymlcst
44. Krisztus mint ember, aki az Olajfk hegyn valban rettenetesen gytrdik, az Atyhoz fordul; ahhoz az Atyhoz, akinek az emberek irnti szeretett prdiklta, s kinek irgalmt egsz letstlusval megmutatta. Mindazonltal tle sem vtetik el a hall flelmetes megtapasztalsa a kereszten: "t, aki a bnt nem ismerte, rtnk bnn tette",73 mondja Szent Pl, amikor a kereszt misztriumnak nagysgt s a megvlts isteni jellegt nhny szval sszegezi. Ugyanez a megvlts Isten szentsgnek vgs s teljes fltrulsa: Isten, aki maga az abszolt tkletessg, az igazsgossg s a szeretet teljessge, amennyiben az igazsgossg a szeretetre pl, a szeretetbl kvetkezik s arra irnyul. gy teht Krisztus szenvedsben s hallban -- mivel az Atya nem kegyelmezett tulajdon Finak, hanem "rtnk bnn tette t" -- az abszolt igazsgossg azrt mutatkozik meg, mert Krisztus az emberi nem bneirt viseli a szenvedst s a hallt. Ez minden ktsget kizran az igazsgossg "tlradsa", mivel az ember bneit az Istenember ldozata "egyenlti ki". Ez a fajta igazsgossg azonban, ez a teljes egszben Isten "mrtke szerinti" igazsgossg, a szeretetbl szletik, mgpedig az Atya s a Fi szeretetbl; s teljes egszben a szeretetben hozza gymlcst. Ezrt Isten mrtke szerinti a Krisztus keresztjben fltrt isteni igazsgossg, mert a szeretetbl szrmazik s a szeretetben lesz tkletess, mikzben megtermi az dvssg gymlcseit. A megvlts isteni volta nemcsak a bn megtorlsban valsul meg, hanem akkor is, amikor az emberben a szeretet visszanyeri a teremt ert, melynl fogva az ember jra kpes lesz az letnek Istenbl fakad teljessghez s szentsghez jrulni. gy teht a megvlts magban foglalja az irgalom teljessgnek kinyilatkoztatst. A hsvti misztrium enneka kinyilatkoztatsnak kulcsa, s egyben valra vltsa az irgalomnak, mely igazz tudja tenni az embert s helyre tudja lltani az igazsgossgot, amint megkveteli ezt az az dvzt rend, melyet Isten kezdettl fogva megkvnt az emberben s az ember ltal a vilgban.
Isten a keresztben teszi tkletess a teremtst
45. A szenved Krisztus klnleges mdon szltja az embert, s nemcsak a hvt. A hitetlen ember is szreveheti Benne, mennyire kzssgben s kapcsolatban van az emberrel, mennyire nmagrl megfeledkezve ldozza fl magt az ember gyrt, az igazsgrt s a szeretetrt. A hsvti misztrium termszeteazonban ennl is mlyebb valsg. Mert a Golgota szikljba rgztett kereszt, melyen Krisztus utols szavaival szl a fldrl az Atyhoz, annak a szeretetnek a magvbl n ki, mellyel az ember Isten kpre s hasonlatossgra teremtetett, s amellyel Isten a maga rk terve szerint megtisztelte az embert. Isten, akit Krisztus nyilatkoztatott ki, nemcsak mint Teremt s az let forrsa ll sszekttetsben a vilggal, hanem mint Atya is, aki az emberrel -- akit hvott arra, hogy e lthat vilgban ljen -- a teremtsnl szorosabb kapcsolatban ll. spedig a szeretet kapcsolatban, mely nemcsak ltrehozza a jt, hanem tkletess is teszi, hogy az ember rszeslhessen magnak Istennek, az Atynak, a Finak s a Szentlleknek letben. Mert aki szeret, az el akarja ajndkozni nmagt.
A kereszt a szvetsg jele is
46. Krisztus keresztje a Klvrin gy ll, mint annak a csodlatos csernek tja, mellyel Isten rendkvli, csodlatos kapcsolatba lp az emberrel. E cserben elhangzik egy flszlts az ember fel, hogy nmagt s nmaga ltal az egsz vilgot tadvn Istennek, vljk az isteni let rszesv, s mint fogadott gyermek, legyen trsrkse annak az igazsgnak s szeretetnek, mely Istenben van s Istentl jn. gy, az ember rk rendeltetsnek megfelelen -- mely t Isten fogadott fia mltsgra rendeli -- emelkedik magasba Krisztusnak, Isten egyszltt Finak keresztje, aki gy jtt el, mint "vilgossg a vilgossgtl, igaz Isten az igaz Istentl", hogy vgs bizonysgot adjon a csodlatos szvetsgrl, melyet Isten az emberi nemmel, spedig minden egyes emberrel kttt. Ez a szvetsg, mely pontosan annyi ids, mint az ember, egsz a teremts misztriumig nylik vissza. Az egyetlen vlasztott nppel Isten tbbszr is megjtotta, s vgezetl most, a Klvrin ugyanolyan hatllyal j s engesztel szvetsget kttt, mely azonban nem egy np, Izrael szmra van fnntartva, hanem nyitva ll minden egyes ember eltt.
Az utols sz a fltmads
47. Mire tant teht minket Krisztus keresztje, melyrl gy tnik, hogy messisi kdtetsnek vgs megnyilatkozsa? -- Arra, hogy ez mg mindig nem az utols sz a szvetsg Istentl. Az utols azon a hajnalon hangzott el, amikor elbb az asszonyok, majd az apostolok kimentek a keresztre szegezett Krisztus srjhoz, megpillantottk az ressrt, s elsknt hallottk a hrt: "Fltmadott!" Ezt a hrt tovbbmondtk a tbbieknek, s ettl kezdve a fltmadt Krisztus tanilettek. De a kereszt jelenvalsga Isten Finak megdicslsben is folytatdik. A kereszt a rajta knhallt szenvedett Emberfirl szl egsz messisi tansgttelben szntelenl az Atyaistenrl beszl, aki az ember irnti szeretethez mindvgig hsges: "mert Isten gy szerette a vilgot" -- s a vilgban az embert --, "hogy egyszltt Fit adta rte, hogy mindaz, aki hisz Benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen".74 Hinni a megfesztett Fiban pedig azt jelenti, hogy "ltni az Atyt";75 azt jelenti, hogy ltni a vilgban megtallhat a szeretetet, ltni, hogy a szeretet ersebb mindenfajta rossznl, ami csak behlzza azembert, az emberisget s a vilgot. Az ilyen szeretetben val hit egyttal az irgalomban val hitet is jelenti, mivel az irgalom a szeretet nlklzhetetlen rsze, szinte a msik neve, s ugyanakkor a szeretet megnyilvnulsnak sajtos mdja, illetve sajtos megvalsulsa mindazzal a rosszal szemben, ami a fldkeresgen tapasztalhat, ami ksrti s hatalmba kerti az embert, ami lelkbe frkzik, st a pokolba tudja tasztani".76
2. KRISZTUS FLTMADSA MINT AZ ISTENI IRGALOM KINYILATKOZTATSA
A kereszt tlet a hall fltt
48. Mindezeken kvl Krisztus keresztje a Klvrin a rossz erejnek, Isten Fia elleni erejnek is bizonysga. A rossz hatalmnak megnyilvnulsa azzal szemben, aki az sszes emberek kztt egyedl volt rtatlan s idegen a bntl, s akinek vilgba jvetele egyedl volt mentes dm engedetlensgtl s az eredeti bn rksgtl. s me, pontosan benne, Krisztusban nyeri el bntetst a bn, az ldozatnak s "egszen a hallig" tart engedelmessgnek rn.77 t, aki nem ismerte meg a bnt, Isten "rtnk bnn tette".78 De bekvetkezett az igazsgszolgltats a hall fltt is, mely az emberi trtnelem kezdete ta trsa a bnnek. s hogy ilyen tlet trtnhetett, az Annak hallnak ksznhet, aki nem ismerte a bnt, s egyedl volt kpes arra, hogy hallval meglje a hallt.79 Ily mdon Krisztus keresztje, melyen az Atyval egylnyeg Fi eleget tesz Isten igazsgossgnak, gykerben mutatja meg az irgalmat, helyesebben a szeretetet. Azt a szeretetet, mely ellentmond a gykrnek, melybl az emberi trtnelemben a rossz szrmazik, nevezetesen a bnnek s a hallnak.
A vgs beteljeseds alapja lettetett a hsvti misztriumban
49. A kereszt teht az a legmlyebb pont, ameddig az Istensg lehajolt az emberhez, s mindahhoz, amit az ember -- fleg a nehezebb s sanyarbb idkben -- a maga szerencstlensgnek nevez. A kereszt azt jelenti, hogy az rk szeretet polni kezdte azokat a sebeket, melyek az embernek fldi lete folyamn a leginkbb fjnak, s hogy beteljesedett a messisi gret, melyet egykor a nzreti zsinaggban mondott ki Krisztus,80 majd Keresztel Jnos kldttei eltt megismtelt.81 A mondottak szerint, melyek mr Izais jvendlsben is benne foglaltattak,82 ez az gret a szegnyek, a meggytrtek, a foglyok, a vakok, a szenvedk s a bnsk irnt irgalmas szeretet kinyilatkoztatsa ltal vlt valra. A hsvti misztrium azonban tlhaladja annak a sokfle rossznak a hatrait, melynek az ember fldi letben rszese lehet. Krisztus keresztje ugyanis meglttatja velnk a rossznak a bnbe s a hallba nyl gykereit, s gy a kereszt eszkatologikus jell vlik: csupn az eszkatologikus beteljesedsben s a mindensg vgs megjtsban gyzi le majd a szeretet a rossz bels gykereit az sszes vlasztottakban, amikor a szeretet -- egszen rett gymlcsknt -- megtermi majd a dicssges halhatatlansg, a szentsg s az let orszgt. Ennek az eszkatologikus beteljesedsnek alapja azonban Krisztus keresztjben s hallban mr kszen van. s hogy Krisztus "harmadnapra fltmadott" a hallbl,83 ez messisi kldetsnek vgs jele; ez foglalja ssze a rossz hatalma alatt ll vilgban jelenlev irgalmas szeretet kinyilatkoztatst.
Ebben a vilgban a szeretet megnyilvnulsa az irgalom
50. A kereszt egyttal az "j eget" s az "j fldet",84 is jelzi, ahol Isten majd "letrl szemkrl minden knnyet, s hall nem lesz tbb;sem gysz, sem jajgats, sem fjdalom nem lesz tbb, mert amik eddig voltak, elmltak".85 Amikor majd a vilg elrkezik a vgs tkletessgre, az irgalom gy fog megmutatkozni, mint szeretet. A vilg jelen llapotban azonban, az emberi trtnelemben -- mely a bnnek s a hallnak a trtnelme is -- a szeretetnek kell elssorban irgalomknt megmutatkoznia. Krisztus messisi terve, ami az irgalom programja is, npnek, az Egyhznak programjt is jelzi. S ennek kzppontjban mindig a kereszt ll, mivel az irgalmas szeretet kinyilvnulsa a keresztben ri el tetpontjt. Amg teht "ami eddig volt", el nem mlik,86 a kereszt marad az a "hely", amelyre Szent Jnos apokalipszisnek ms szavai is vonatkoztathatk: "me, az ajtnl llok s zrgetek. Aki meghallja majd szavamat s ajtt nyit, ahhoz bemegyek, vele fogok tkezni s nvelem".87 Mert Isten akkor is klnleges mdon trja fl a maga irgalmt, amikor az embert sajt Fia, a Megfesztett irnt serkenti "irgalomra".
Krisztus irgalmat kr
51. Krisztus, mgpedig a megfesztett az Ige, aki soha el nem mlik:88 az, aki minden emberi szv ajtajnl ll s zrget.89 Nem fojtja meg a szabadsgot, hanem pontosan a szabadsgbl akarja elhvni a szeretetet, mgpedig nem csupn a szenved Emberfia irnti egyttrzsben vagy rszesedsben, hanem valamilyen mdon mindegyiknk rszrl az rk Atya fel nyjtott "irgalomben" is. Lehetett volna msknt az emberi mltsgot magasabbra emelni s jobban megrizni Krisztus egsz messisi mvben s az irgalomnak a kereszt ltal trtn kinyilatkoztatsban, mint gy, hogy valamikppen irgalmat nyer az, aki az "irgalmat kinyilatkoztatja"?
Az irgalomra ktelez "des trvny"
52. Nemde valjban errl az irgalomrl beszl Krisztus, amikor azt mondja: "Valahnyszor megtetttek egynek ezek kzl, ...nekem tetttek"?90 Nemde a hegyi beszd ezen szavai: "boldogok az irgalmasszvek, mert k majd irgalmat nyernek"91 az egsz evangliumnak s a benne rejl csodlatos csernek is sszefoglalst adjk, amely csere az dvzt terv egyszer, rvnyes s ugyanakkor "des" trvnye? Nemde a hegyi beszd ezen szavai, melyek mindjrt a kezdet kezdetn megmutatjk az emberi szv kpessgeit -- azt, hogy az emberekben megvan a kpessg arra, hogy "irgalmasszvek" legyenek --, szinte ugyanezen a mdon Isten mlysges misztriumt is fltrjk: az Atynak, a Finak s a Szentlleknek azt a kifrkszhetetlen kapcsolatt, melyben az igazsgossgot tlel szeretet utat nyit azirgalomnak, az igazsgossg pedig az irgalom ltal kinyilvntja a szeretet tkletessgt.
A hsvti misztrium az irgalom kinyilatkoztatsnak beteljesedse
53. Ezrt a hsvti misztrium nem egyb, mint maga Krisztus, a flfoghatatlan Isten misztriuma kinyilatkoztatsnak cscshelyzetben. Maradktalanul ugyanis ekkor vlnak valra az Utols Vacsora termben elhangzott szavak: "aki engem ltott, ltta az Atyt".92 Mert Krisztus, akinek az Atya az ember miatt "nem kegyelmezett meg",93 s aki a sajtfjdalmban s a kereszten val gytrdsben nem tapasztalhatta meg az emberi irgalmat, a fltmadsban mutatja meg akadlytalanul annak a szeretetnek a teljessgt, mellyel az Atya t s benne minden embert szeret. "Nem a halottak Istene, hanem az lk."94 Krisztus a fltmadsban annyira megmutatta az irgalmas szeretet Istent, hogy vllalta a keresztet, mely a fltmadsnak volt az tja. ppen ezrt, amikor megemlkeznk Krisztus keresztjrl, knszenvedsrl s hallrl, hitnk s remnynk kzvetlenl a Fltmadottra irnyul; arra a Krisztusra, aki, "amikor... a ht els napjn este lett, ...ott llt kzttk" az Utols Vacsora termben, "ahol a tantvnyok voltak, ...rjuk lehelt s mondta nekik: Vegytek a Szentlelket. Akiknek megbocstjtok majd a bnket, azok bocsnatot nyernek, akiknek pedig megtartjtok, azoknak meg lesznek tartva".95
A fltmadt Krisztus az irgalom forrsa
54. me, az Isten Fia, aki fltmadsban mlysgesen trzi az Atya felje irnyul irgalmt, azaz szeretett, mely ersebb a hallnl. s ugyanez a Krisztus, az Isten Fia messisi mve vgig, st annak befejezse utn is az irgalom kimerthetetlen forrsnak bizonyul, a szeretet forrsnak, melyrl attl kezdve az dvssg trtnete vgig llandan bizonytja az Egyhzban, hogy ersebb, mint a bn. A hsvti Krisztus, a fltmadott az irgalom vgs megtesteslse s eleven jele: egyszerre dvtrtneti s eszkatologikus. A hsvti id szent liturgija ennek trzsvel adja ajkunkra a zsoltr szavt: "Az r irgalmassgait rkk fogom nekelni".96
3. MRIA, AZ IRGALOM ANYJA
A Hsvtban a Magnificat prfcija is beteljeslt
55. Ezekben az Egyhz fel Hsvtkor elhangz szavakban az visszahangzik, amit prftai ervel Mria mondott ki, amikor Erzsbetet, Zakaris felesgt megltogatta: "az irgalma nemzedkrl nemzedkre".97 E szavak mindjrt a megtestesls utn j fnyt vetnek az dvssg trtnetre. Krisztus fltmadsa utn pedig az dvtrtnet ltsa trtnetileg is, eszkatologikusan is j lesz. Mert amint az emberisg hatalmas csaldjban j nemzedkek kvettk egymst, ugyangy attl az idtl kezdve j nemzedkek tmadtak Isten npben is, amelyet a kereszt s a fltmads megklnbztet jegye Krisztus hsvti misztriumnak pecstjvel "pecstel meg".98 Isten npt ugyanis annak az irgalomnak megvalsulsa jellemzi, melyrl Mria Erzsbet hznak kszbn szlt: "az irgalma nemzedkrl nemzedkre".
Mria rszese az irgalom kinyilatkoztatsnak
56. Ezen tlmenen Mria az az ember, aki teljesen egyedlll mdon ismerte meg az irgalmat, s szvnek ldozatval utolrhetetlen mdon kvette is, olyannyira, hogy az irgalomban val rszesedse az isteni irgalom kinyilatkoztatsnak lett rsze. ldozata nagyon szorosan kapcsoldik Fia keresztjhez, mely alatt is ott llt aGolgotn. Ezrt jelent szemlye klnleges rszesedst az irgalom kinyilatkoztatsban. Rszeseds ugyanis Isten abszolt hsgben a szeretet s a szvetsg irnt, melyet rktl fogva akart, s amelyet az idben egy emberrel, egy nppel, az emberi nemmel kttt; s ugyanakkor rszeseds abban a kinyilatkoztatsban, mely a kereszten egyszer s mindenkorra megtrtnt. Mrihoz, a Megfesztett desanyjhoz hasonl mdon senki sem tapasztalta meg a kereszt misztriumt, azaz a transzcendens isteni igazsgossgnak a szeretettel val tallkozst: a "cskot", melyet az irgalom s az igazsgossg vltott egymssal.99 gy, mint Mria, senki sem fogadta lelkbe ezt a misztriumot: azt a valban isteni megvltst, mely a Klvrin a Fi halla s Anyja szvnek hatrozott "igen"-nel hozzkapcsold ldozata ltal trtnt. Mria teht bellrl fogja fl az isteni irgalom misztriumt; ismeri ennek rt, s tudja, mily nagyszer ez a misztrium. Ezrt szlthatjuk Mrit az Irgalom Anyjnak (Mater Misericordiae), Irgalmas rnnknek (Domina Nostra Misericordiae), s az Isteni Irgalom Anyjnak (Mater Divinae Misericordiae). Mindhrom megszltsban slyos teolgiai tartalom rejlik, mert kifejezik Mria lelknek, st egsz szemlyisgnek felkszltsgt arra, hogy meglssa -- elbb Izrael, majd minden egyes ember, vgl az egsz emberi nem trtnelmbe burkoltan -- azt az irgalmat, melyben a Szenthromsg terve szerint nemzedkrl nemzedkre"100 rszesedik az ember.
Tapasztalta s "kirdemelte" az irgalmat
57. Az idzett megszltsok, melyekkel Isten Anyjhoz fordulunk, elssorban mgis gy beszlnek rla, mint a Megfesztett s Fltmadott Anyjrl, aki az irgalmat egsz fldi letben, s fleg Finak keresztje alatt ugyanolyan rendkvli mdon rdemelte ki, mint amilyen rendkvli mdon tapasztalta. S mivel Finak messisi kldetsvel olyan rejtett s senki mshoz nem hasonlthat kapcsolatban volt, arra rendeltetett, hogy elhozza az emberekhez a szeretetet, melynek kinyilatkoztatsra jtt az Fia; azt a szeretetet, mely leginkbb a szomorkodk s a szegnyek, a szabadsguktl megfosztottak s a vakok, az elnyomottak s a bnsk fel mutatkozott meg, gy, ahogy Izais jvendlst idzve elbb a nzreti zsinaggban,101 majd Keresztel Jnos kldtteinek mondta Krisztus.102
Istenanyasga teszi Mrit az irgalom eszkzv
58. Mrinak, a Megfesztett s Fltmadott Anyjnak szve egyedlll mdon rszeslt abban a szeretetben, melynek "irgalmas" volta leginkbb allek s a test nyomorsga lttn mutatkozott meg. Mriban s ltala ez a szeretet az Egyhz s az emberi nem trtnelmben szntelenl megmutatkozik, s klnsen azrt termkeny, mert Isten Anyjban az anyai szv tapintata s lesltsa hordozza, s mert Krisztus mellett elfoglalt helybl addan Mria alkalmass vlt arra, hogy eljuttassa mindazokhoz, akik az anyai kzbl knnyebben fogadjk ezt az irgalmas szeretetet. Ez a tny, mely oly szorosan kapcsoldik a megtestesls misztriumhoz, egyike a keresztny valls letad s kiemelked misztriumainak.
A Zsinat tantsa Mrirl
59. Errl a II. Vatikni Zsinat gy tant: " Mrinak e
|