Fausztina nvr bemutatsa
2007.03.07. 08:33
letrajz
Helena Kowalska 1905. aug. 25-n szletett a lengyelorszgi Glogowiec faluban tzgyermekes vallsos parasztcsald harmadik gyermekeknt. Gyermekkortl kezdve mly vallsos lelklet, az ima szeretete, a szorgalom, az engedelmessg s az emberi nyomor irnti rzkenysg jellemezte. Az iskolt csak kt s fl vig ltogathatta: tizenhat ves, mikor Aleksandrwban s Ldzban szolglleny lesz, hogy szlein segtsen.
Elzbieta Siepak szerzetesn, a krakki kolostor lakja, a Napl kiadsi gyeinek intzje az egsz vilgon, Faustyna Kowalskrl gy r: ,,Faustyna M. Kowalska nvr, Isten Irgalmassgnak ma mr vilgszerte ismert apostola, a teolgusok vlemnye szerint az Egyhz legjelentsebb misztikusai kz szmt.
A hivats hangja mr htves korban megszlal lelkben (kt vvel els szentldozsa eltt), de szlei nem akarjk, hogy kolostorba lpjen. Ebben a helyzetben Heln megprblta elnyomni magban az Isten hv szavt. Az egyik ltomsban megjelen szenved Krisztus szemrehny szavai -- (Napl 9) -- azonban arra knyszertettk, hogy helyet keressen magnak egy kolostorban. Tbb kolostor kapujn is bekopogott, de sehov sem vettk fel. 1925. augusztus 1-n lpte t az Irgalmassg Anyjrl nevezett kongregci kszbt Varsban a Zytnia utcban...
A rendben Faustyna Maria nvr nevet kapta. joncidejt Krakkban tlttte, s itt tette le els, majd t vvel ksbb rk fogadalmt -- a tisztasgra, a szegnysgre s az engedelmessgre -- St. Rospond pspk jelenltben. A kongregci tbb hzban is dolgozott, legtovbb Krakkban, Plockban s Vilniusban, ahol szakcs, kertsz s ports munkakrben tevkenykedett.
Kvlrl semmi sem rulta el rendkvl gazdag misztikus lett. Buzgn teljestette ktelessgeit, hsgesen kvette rendje szablyait, htatos, hallgatag volt, de ders, tele jindulat s nzetlen felebarti szeretettel.
Egsz letben kvetkezetesen trekedett az Istennel val mind benssgesebb egyeslsre, s igyekezett ldozatosan egyttmkdni Jzussal a lelkek megmentse gyben...
Naplja feltrja lelki lete mlysgeit. Az olvas megismerkedhet lelknek Istennel val mly egyeslsvel, erfesztseivel, harcaival a keresztny tkletessgre vezet ton. Isten gazdagon megajndkozta kegyelmekkel: a kontemplci adomnyval, az Isteni Irgalmassg titknak mlysges megismersvel, ltomsokkal, kinyilatkoztatsokkal, rejtett stigmkkal, a prftls adomnyval, az emberi lelkekben val olvass tudomnyval s a ritkn elfordul misztikus eljegyzs rendkvli kegyelmvel. ...
A szigor letmd s a kimert bjtk -- melyeket mg a rendbe val belps eltt magra knyszertett -- annyira legyengtettk szervezett, hogy mr a posztultus alatt el kellett kldeni a Vars melletti Skolimwba, hogy javtsanak egszsgi llapotn. Els novcitusi ve utn tlte az n. ,,stt jszaka'' rendkvli fjdalmas misztikus tapasztalatait, ezt kveten a kldetsbl add sok megalz szenvedst s lelki gytrelmet kellett elviselnie. Fausztina nvr felajnlotta lett a bnskrt, a lelkek megmentsrt, emiatt is klnbz szenvedsek rtk. lete utols veiben megersdtek bels szenvedsei, az n. ,,llek passzv jszakja'', valamint testi fjdalmai: elrehaladott llapotba kerlt tuberkulzisa, mely megtmadta tdejt s az emsztrendszert. Emiatt kt alkalommal nhny hnapos krhzi kezelsen is volt Krakkban, a Pradnikon.
Fizikailag egszen felemsztdve, de lelkileg teljesen retten, Istennel val misztikus egyesltsgben, a szentsg hrben halt meg 1938. oktber 5-n, alig harminchrom vesen, melybl tizenhrom vet tlttt a rendben. Testt Krakk--Lagiewnikiben, a kolostori temet srboltjban helyeztk rk nyugalomra, amely 1966-ban a boldogg avats informcis pere folyamn tkerlt a kpolnba.''
E. Siepak a tovbbiakban Fausztina nvr kldetsrl gy r: ,,Ez a kldets rviden sszefoglalva azon alapszik, hogy a mindenki ltal rktl fogva ismert, de feledsbe merlt igazsgot, Isten irgalmas szeretett jra az emberek emlkezetbe idzze, s az Isteni Irgalmassg kultusznak jabb formit ismertesse meg, melynek gyakorlata a vallsos let megjulsra vezet a keresztnyi bizalom s irgalom szellemben.
A Naplt (lelki nletrajz) Fausztina nvr Jzus vilgos parancsra letnek ngy utols vben rta. Benne a nvr lelknek aktulis s korbbi, Istennel val tallkozsait jegyezte le. Ahhoz, hogy feljegyzseibl kldetsnek lnyegt megrthessk, tudomnyos elemzsre is szksg volt, amit az ismert s nagyra becslt teolgus, Prof. Ignacy Rzycki atya vgzett el...
Erre az egyszer, kpzetlen, de btor s Istent hatrtalanul szeret szerzetesnre az r Jzus olyan misszit bzott, ami az egsz vilgnak szl: az Irgalmassg zenett. 'Ma tged kldelek az egsz emberisghez irgalmassgom zenetvel -- mondta Jzus. Nem bntetni akarom a srlt emberisget, inkbb meg akarom gygytani s irgalmas Szvemre szortani' (Napl 1588). 'Te vagy irgalmassgom titkrnje, erre a tisztsgre jelltelek ki a jelen s az eljvend letben (Napl 1605), ... hogy kzld a lelkekkel nagy irgalmamat, melyet irntuk rzek, s btortsd ket: bzzanak irgalmam mlysgben' (Napl 1567).'' (Napl XIII-XV. o.) ,,Elkszted a vilgot vgs eljvetelemre'' (Napl 429).
Boldog Faustyna Kowalska nvr lelki vezetje Michal Sopocko atya, a Vilniusi Bthori Istvn Egyetem Teolgiai Karnak professzora volt. (Boldogg avatsa folyamatban van.)
Fausztina nvr letre jellemz a nagyon mly lelkisg, a kimondhatatlanul sok szenveds s a mlysges misztikum. A Naplbl vett nhny idzettel szemlltetjk letnek mindhrom vonst.
A nvr lelkisgnek legfbb trekvse: mindig mindenben megfelelni Isten akaratnak. ,,A vilgrt knyrg ldozat leszek'' (Napl 482). ,,El akarok emsztdni a lelkek javra. Semmilyen ldozattal sem trdve, mint egy kis sznyeg szeretnk a nvrek lba el terlni'' (Napl 243). ,,Az emberek szeme ell el fogok rejtzni, brmilyen jt is teszek majd, hogy Isten legyen egyedli jutalmam. Olyan leszek majd, mint a fben megbv kis ibolya, amely nem srti meg a lbat, mely eltapossa, hanem nfeledten rasztja illatt, hogy az t tapos szemly kellemesen rezze magt'' (Napl 255).
A Naplban gyakran olvashatunk arrl, hogy Fausztina nvr lelkisgnek alakulsban meghatrozan fontos volt az alzatra val trekvs s a szenveds elfogadsa Isten kezbl. ,,A megalztats mindennapi tpllk'' (Napl 92). ,,Alzat, alzat s mindig csak alzat...'' (Napl 55). ,,Semmi sem jobb a llek rszre, mint a megalztats'' (Napl 593). ,,Alzat nlkl nem tetszhetnk Istennek'' (Napl 270). Az alzat ad ert neki a kzdelemhez: ,,Az alzatosnak semmi sem nehz'' (Napl 94). Jzus az alzatot a tisztasggal is sszefggsbe hozza, amikor gy szl Fausztinhoz: ,,Tudd meg, hogy a tiszta llek alzatos'' (Napl 576). Fausztina nvr szerint az alzatossg megtanulsban nagy segtsgnkre lehet a Jzus szenvedsrl val elmlkeds: ,,Aki igazi alzatot akar tanulni, az elmlkedjen Jzus szenvedsein'' (Napl 267).
A nvr vilgosan ltja, hogy kldetsnek teljestsben a szenvedsnek is fontos szerep jut. ,,Isten valdi mvei mindig nehzsgbe tkznek, s szenveds az ismertetjelk'' (Napl 270). Boldog Faustyna Kowalska gy summzza lelkisgnek lnyegt: ,,Jzushoz val hasonlsgomat a szenveds s az alzat adja'' (Napl 268).
Fausztina nvr kszsggel fogadta Isten kezbl mind a kldetst, mind pedig a szenvedssel teljes letet. Jzus sok szenvedst gr Fausztinnak, de meg is ersti t: ,,Tudd, hogy sokat, igen sokat fogsz szenvedni, de ez ne rmtsen meg tged, n veled vagyok'' (Napl 36). ,,Lenyom, a szenveds lesz a jele, hogy veled vagyok'' (Napl 669). (V. Zsid 12,5-6) Egy msik alkalommal az r gy tantja a nvrt: ,,Gyermekem, legjobban szenvedseidben tetszel nekem. Fizikai vagy erklcsi szenvedseidben ne keresd a teremtmnyek rszvtt... Lenyom, minl jobban megszereted a szenvedst, annl tisztbb lesz szereteted irntam'' (Napl 279). A Szzanya is hasonlan szl: ,,Szenvedsben lesz rszed betegsged s az orvosok miatt. A kppel kapcsolatban is sok szenveds r majd, de ne aggdj'' (Napl 316).
A szenveds naprl napra formlja a nvr lelklett. Erre utalnak a szenvedssel kapcsolatos megjegyzsei: ,,A szenveds nagy kegyelem'' (Napl 57). ,,Ha sokat szenvednk, sok alkalmunk van bebizonytani Istennek, mennyire szeretjk t'' (Napl 303). ,,A szenveds a legnagyobb kincs a fldn'' (Napl 342). A szenvedsek teljesen kitltik Fausztina nvr lett. Ezrt rja egy helyen: ,,A napot harccal kezdem s vgzem'' (Napl 606). ,,Jzusom, Te tudod, hogy szeretem a szenvedst, s ki akarom rteni a kelyht az utols cseppig, most azonban a termszetem mgis elborzadt... (Napl 697). A nvr llandan bizonytani akar Isten eltt. Egy helyen gy tesz vallomst: ,,Lelkem vgyik a megprbltats napjaira...'' (Napl 831).
A testi fjdalmak mellett Fausztina rszt kap a mlysges lelki szenvedsekbl, amelyeket jra s jra megkszn Jzusnak. A nvr csupn ,,apr kereszteknek'' nevezi a ,,szndkaim megakadlyozst'', a ,,kzssgi let terht'', ,,szndkaim rossz rtelmezst'', a ,,msok ltal okozott megalztatsokat'', a ,,rideg bnsmdot'', az ,,alaptalan vdaskodst'', a ,,gyenge egszsget'', a ,,kimerltsget'', a ,,sajt akaratomrl val lemondst'', ,,nem megtagadst'', az ,,elismers hinyt'', ,,minden tervem megakadlyozst'', a ,,bels knokat'', a ,,llek rzketlensgt'', a ,,flelmet'', a ,,bizonytalansgot'', a ,,sttsg bels homlyt'', a ,,ksrtseket'', a ,,megprbltatsokat'', ,,melyeket senki sem rt meg''. Ezrt kilt Jzushoz: ,,, Jzus, egyedl csak te ismered szvem vgyait s fjdalmait. rlk, ha egy kicsit is szenvedhetek rted'' (Napl 73).
Fausztina nvr titkolni akarja hihetetlen testi-lelki fjdalmait, de nem mindig sikerl. ,,Szenvedseimet kptelen vagyok elrejteni, s br szt sem szlok arrl, amit szenvedek, mgis, a fjdalom, ami tkrzdik arcomon, elrul'' (Napl 100). Szenvedseinek nagysgrl Napljban rviden gy nyilatkozik: ,,Csak Jzus tudja, mennyit szenvedtem'' (Napl 104).
Boldog Faustyna Kowalska letnek harmadik jellemz vonsa a mlysges misztikum. Jzus rendszeres megjelensei sorn magyarzza meg Fausztina nvrnek az Isteni Irgalmassg cljt s kincseit. Az imnti idzetek, de a tbb mint flezer oldalas Naplnak csaknem minden sora errl tanskodik.
Fausztina nvr utols hnapjai is nagy szenvedsek jegyben mltak el. A betegpol nvr beszmolja szerint ,,Fausztina nvr letnek vge nagyon pletes. llandan szeretetremlt s trelmes volt, semmit sem kvnt.'' Amikor megkrdeztk tle, szenved-e nagyon, gy vlaszolt: ,,Igen, de ez rendben van.'' Oktber 5-n utoljra meggynt J. Andrasz atynl. Halla kzeledtvel fjdalmai tetfokra hgtak, s elkltzse eltt nhny rval fjdalomcsillapt injekcit krt, de vgl is nem fogadta el. Este kilenc ra tjban nvrtrsainak s lelkiatyjnak jelenltben elmondta a haldoklk imjt. Halla pillanatig tudatnak teljes birtokban maradt. Hromnegyed 11-kor utols pillantst vetett Krisztus s az desanyjnak kpre, s csendben, flelem nlkl elhunyt.'' (V. Isten Irgalmnak hrnke, Isten Szolglja, Fausztina nvr. Backi Vinogradi .n. 105-108. o.)
Fausztina nvrt zavarta, hogy polsra szorul. Taln vigasztalsul mondta nhnyszor elljrjnak: ,,Megltja, elljr Anya, hogy a Kongregcinak sok rme lesz miattam.''
Profetikus szavak voltak ezek a kijelentsek. 1938-ban mg nem tudtak mit kezdeni sem a Napl tartalmval, sem a beszlgetsek sorn elhangzott kijelentsekkel. Akik ismertk Fausztina nvrt, vegyesen tltk meg szemlyt s rendkvli dolgait. Az Isten azonban igazolta t. Ma mr egyrtelm, s ezt a legmagasabb egyhzi vezetk is tanstjk, a Fausztina nvr ltal kapott zenet Istentl szrmazik.
A hbor rvid idre ltszlag feledtette a krakki zrda misztikust. Lengyelorszg sorsnak alakulsa azonban a II. vilghbor idejn rterelte a rendtrsak figyelmt Fausztina nvr jvendlseire. A kolostor laki ugyanis felismertk, hogy sorra megvalsulnak hazjukban azon esemnyek, amelyekrl misztikus testvrk beszlt nekik.
|